Grundnivå
KS111F Pedagogiskt drama I (godkänd) eller KS281F Dramapedagogik I (godkänd) eller KS301F Dramapedagogik I (godkänd)
och
KS114F Pedagogiskt drama IV (godkänd) eller KS284F Dramapedagogik IV (godkänd).
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina kunskaper i forskningsmetodik, konstbaserade metoder och dramapedagogisk teori samt sin förmåga att genomföra och dokumentera projekt.
I kursen ges en genomgång av dramapedagogisk forskning och forskningsmetoder inom konstbaserad forskning. Studenten genomför ett självständigt projekt vilket presenteras i form av en uppsats som granskas och diskuteras vid ett avslutande seminarium. I samband med detta presenterar studenten också en konstnärlig gestaltning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna…
- identifiera, beskriva och undersöka relevanta problem inom det dramapedagogiska fältet utifrån teoretiska kunskaper
- analysera, tolka och värdera insamlat material i enlighet med godtagbara principer för forskningsmetodik samt dra för yrkesverksamheten relevanta slutsatser
- redovisa projektet i form av en uppsats som uppfyller vetenskapliga krav på form och innehåll
- presentera en del av projektet i en konstnärlig gestaltning med utgångspunkt i konstbaserad forskning och dramapedagogisk praktik
- offentligt diskutera sin uppsats och opponera på en annan students arbete samt leda ett reflekterande samtal i relation till en annan students konstnärliga gestaltning.
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom seminarier och workshops, samt självständigt arbete i form av projekt/konstnärlig produktion. Projektet genomförs med stöd av handledare.
Examinationen genomförs i två delar: första delen består av en uppsats som redovisas vid ett seminarium samt opponering på en kurskamrats uppsats (mål 1, 2, 3, samt första ledet av mål 5). Andra delen består av en redovisning av den konstnärliga gestaltningen, samt ledning av ett reflekterande samtal utifrån en kurskamrats gestaltning (mål 4 och andra ledet av mål 5).
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Ackroyd, Judith (red.) (2006). Research methodologies for drama education. Trentham Books. (182 s.)
Adams, Jeff & Owens, Allan (red.) (2021). Beyond text: learning through arts-based research. Intellect. (300 s.) [Tillgänglig via internet]
Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (red.) (2024). Handbok i kvalitativ analys. Liber. (308 s.)
Jakobsson, Khatarina & Skansholm, Ann (2019). Handbok i uppsatsskrivande - för utbildningsvetenskap. Studentlitteratur. (160 s.)
Leavy, Patricia (2020). Method meets art: arts-based research practice. The Guilford Press. (344 s.) [Tillgänglig via internet]
Lindstedt, Inger (2019). Forskningens hantverk. Studentlitteratur. (336 s.) [Tillgänglig via internet]
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.