Avancerad nivå
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: EN812C Engelska och lärande: Ungdomslitteratur och kultur (genomgången) eller EN843C Engelska och lärande: Text och kultur (genomgången)
Inget huvudområde
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten ska vidareutveckla sin förmåga att problematisera lärarens didaktiska val samt med kvalitativa metoder belysa lärares uppfattningar om lärande och språkundervisning.
Kursen innebär fördjupad analys av relationer mellan olika kunskapssyn och lärande utifrån didaktiska perspektiv, utbildningskulturer, styrdokument, samt analys av lärares uppfattningar om lärande och språkundervisning i spänningsfältet mellan läraruppdraget, elevers skilda erfarenheter och behov och i ljuset av skolverksamhetens institutionella villkor och ramar. Vidare inbegriper kursen ett fördjupat studium av forskningsmetodiska frågor och källkritik.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- utforma, planera, motivera, och genomföra en kvalitativ intervju med en lärare på fältet om hens uppfattningar om lärande och engelsk språkundervisning
- analysera och redovisa intervjudata med styrdokumenten, relevant forskning samt verksamhetens mål som utgångspunkt
- problematisera relationer mellan kunskapssyn och lärande i förhållande till olika didaktiska perspektiv och val.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, klassrumsobservationer, självstudier, studiebesök och arbete i grupp.
Undervisningen bedrivs helt på målspråket.
Prov 1 : Lärandemål 1, 2 och 3 examineras genom en muntlig redovisning av en skriftlig analys av lärares uppfattningar om lärande och språkundervisning.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Agarwal, Pooja K. and Bain, Patrice M. (2019). Powerful Teaching:Unleash the Science of Learning. Newark: John Wiley & Sons, Incorporated (355 s.)
Daniels, Harry, Lauder, Hugh and Porter, Jill (eds.). (2011). Educational Theories, Cultures and Learning. Routledge. (246 s.)
Kvale, Steinar. (2007). Doing interviews. Thousand Oakes: Sage Publications (157 s.)
Utbildningsdepartementet. Läroplan och kursplan i engelska för grundskolan samt läroplan och ämnesplanerför gymnasiet.(Tillgänglig via internet)
Dessutom tillkommer forskningsartiklar motsvarande ca 100 sidor
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.