Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Inget huvudområde
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper och medvetenhet om språkutveckling och språkundervisning samt förståelse för grundsynen på språkundervisning i skolans styrdokument. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla kunskaper om engelskspråkiga texter för och om barn, och texternas användning för att kunna undervisa i engelska ur ett 4-6 perspektiv. Kursen syftar också till att studenten ska utveckla sin språkförmåga i engelska och utveckla medvetenhet om engelskans grundläggande grammatik, om uttal samt om förhållandet mellan ord- och frasinlärning och grammatik sett ur ett funktionellt perspektiv.
Kursen tar sin utgångspunkt i skolans styrdokument för engelska och engelskspråkiga texter. De texter av olika slag som studeras används som utgångspunkt för samtal och skrivande. Vidare fokuserar kursen planeringen och utformningen av ett kort undervisningsförlopp som stödjer barns språkutveckling och som synliggör studentens syn på språkutveckling och språkundervisning i ett 4-6 perspektiv.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- återberätta, informera om, förklara, samtala om samt dramatisera olika slags engelskspråkiga texter
- använda bilder, ramsor, sånger, berättelser, dialoger, rollspel och andra texter, inklusive estetiska uttrycksformer samt olika medier i syfte att främja den tidiga språkinlärningen samt kunna analysera och reflektera över deras möjligheter och begränsningar för lärande
- planera kommunikativ undervisning i engelska för åk 4-6
- motivera utformningen av uppgifter, material och bedömningsformer samt förankra dessa i teorier om elevens språkutveckling och skolans styrdokument
- reflektera över sambandet mellan lektionsplaneringen och skolans styrdokument, språkutveckling, kommunikation samt bedömning
- förklara och tillämpa grundläggande grammatiska regler
- förklara språkliga fenomen och hur de kan omsättas i undervisning.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuellt såväl som grupparbete, seminarier och föreläsningar. Med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål utvecklas arbetsformerna i samverkan mellan kursledaren, övriga medverkande lärare och studenterna.
Prov 1: Muntligt prov: Presentation av texter (Oral Presentation of Texts), 4 hp. Detta prov examinerar lärandemål 1.
Prov 2: Skriftligt prov: Reflekterande Text (Written Reflective Text), 6 hp. Detta prov examinerar lärandemål 2, 3, 4, 5
Prov 3: Skriftligt prov: Grammatik och språkliga fenomen (Written Grammar Exam), 5 hp. Detta prov examinerar lärandemål 6, 7
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Altenberg, Evelyn P. and Vago, Robert M. (2013). English Grammar Understanding the Basics. Cambridge: Cambridge University Press (249 pages)
Dahl, Roald (2016). Fantastic Mr Fox. Great Britain: Penguin Random House UK. (72 pages)
Lundahl, Bo (2014). Texts, topics and tasks. Teaching English in years 4–6. Lund: Studentlitteratur. (248 pages)
Raúf, Onjali Q. (2018). The Boy at the Back of the Class. London: Orion Children’s Books (297 pages)
Read, Carol (2007). 500 Activities for the Primary Classroom. Oxford: Macmillan Education (320 pages)
Skolverket (2011). Kunskapsbedömning i skolan – praxis, begrepp, problem och möjligheter. Stockholm: Skolverket (73 pages)
Skolverket (2011). Bedömningsstöd i engelska för årskurs 1–6. Stockholm: Skolverket (77 pages)
Skolverket (2014). Förskoleklassen – uppdrag, innehåll och kvalitet. Stockholm: Skolverket (68 pages)
Skolverket (2018). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (reviderad 2018). Stockholm: Skolverket.
Twentieth century fox home entertainment. DVD (2011). Fantastic Mr. Fox.
Dessutom tillkommer artiklar, skönlitterära berättelser, bilder, filmer och andra medietexter ca 200 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.