Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
HSSAA Socialt arbete
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Nivå 1-30 hp. Kursen ingår i programmets första termin.
Kursen innehåller en introduktion till socialt arbete som verksamhets- och utbildningsområde samt dess idémässiga utgångspunkter. Socialt arbete diskuteras i ett historiskt, nationellt och internationellt perspektiv. Dessutom diskuteras förutsättningarna för hållbar social utveckling med särskild betoning på Agenda 2030 och de delmål som är av relevans för socialt arbete. I kursen behandlas centrala frågeställningar för utveckling av yrkesrollen, som relationen till klienter och nödvändigheten av ett yrkesetiskt förhållningssätt. Inom ramen för kursen ges också en introduktion till akademiskt skrivande.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- redogöra för framväxten av socionomyrket som profession,
- beskriva socionomens arbetsområden och det sociala arbetets organisering och mål,
- reflektera över etik och komplexitet i socionomens möten med klienter, och
- tillämpa grunderna i akademiskt skrivande
För att nå samtliga kursmål stöds studenterna pedagogiskt genom föreläsningar, seminarier och gruppdiskussioner. Vid föreläsningarna presenteras centrala delar av kursinnehållet. Därefter bearbetas kursinnehållet muntligt vid seminarier och gruppdiskussioner. Av de schemalagda momenten är seminarierna obligatoriska.
Lärandemål 1-3 examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift och en individuell skriftlig tentamen vilka tillsammans utgör underlag för bedömningen. Fokus för bedömningen ligger på studenternas förmåga att beskriva framväxten av socialt arbete som profession, samt att kunna beskriva det sociala arbetets organisering och mål. Dessutom bedöms studenternas förmåga att kritiskt reflektera över etiska dilemman i socionomens komplexa möten med klienter. Vid examination av den individuella skriftliga inlämningsuppgiften bedöms dessutom lärandemål 4 med fokus på studentens förmåga att tillämpa grunder i akademiskt skrivande. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppsamlingsseminarium kan erbjudas under terminstid.
För godkänt betyg på kursen krävs godkänt på både den skriftliga inlämningsuppgiften och på den skriftliga tentamen, samt att obligatoriska moment är uppfyllda. För att få väl godkänt på kursen krävs godkänt på den skriftliga inlämningsuppgiften och väl godkänt på den skriftliga tentamen, samt att obligatoriska moment är uppfyllda.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Meeuwisse A, Swärd H, (2013) Perspektiv på sociala problem. Stockholm: Natur & Kultur. 70 s.
Meeuwisse A, Swärd H, Sunesson S, Knutagård M, red. (2024) Socialt arbete: En grundbok (4:e upplagan). Stockholm: Natur och Kultur. 310 s.
Svensson, K, Johnsson E, Laanments L (2021) Handlingsutrymme: utmaningar i socialt arbete (2:a upplagan). Stockholm. Natur och Kultur. 200 s.
Vetenskapliga artiklar om ca 100 sidor tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.