Grundnivå
För tillträde till kursen krävs godkända kurser SC111C, SC112B, SC113A, SC121B, SC122A och SC123D på Socionomprogrammet.
HSSAA Socialt arbete
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Nivå 31-60 hp. Kursen ingår i programmets fjärde termin.
I kursen presenteras relevanta begrepp och perspektiv på professionella samtal i socialt arbete. Dessa begrepp och perspektiv fördjupas och relateras till konkret övning i samtal. Studenten tränas att tillämpa samtalsformer relevanta för professionellt socialt arbete, genomföra samtal och reflektera över processer i olika förhållningssätt samt den professionella rollens betydelse. I kursen berörs även samtal med barn, samtal med tolk och samtal med människor som utsatts för våld.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för begrepp och perspektiv av relevans för professionella samtal i socialt arbete,
- tillämpa professionellt förhållningssätt genom att planera och genomföra samtal,
- reflektera över olika samtalsformer i relation till perspektiv och förhållningssätt, och
- reflektera över sin egen personliga roll och förhållningssätt i professionella samtal i socialt arbete.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, samtalsträning och individuellt skrivande. Samtliga lärandemål uppnås genom samtalsträning med tillhörande seminarier och skrivuppgifter. Samtalsträningen tränar förmågan att analysera, planera och genomföra samtal utifrån professionella förhållningssätt samt utvecklar förmåga att reflektera kring och värdera olika metoder och den egna rollen i professionella samtal. Av kursens arbetsformer är samtalsträning samt vissa seminarier obligatoriska.
Samtliga lärandemål examineras individuellt muntligt och skriftligt vid examinationsseminarium med tillhörande skrivuppgift. Bedömningen fokuserar på studenternas förmåga att analysera, planera, genomföra och reflektera över samtal, med särskilt fokus på att studenten kan föra professionella resonemang om dessa samt reflektera över sin utveckling av sitt personliga och professionella förhållningssätt i professionella samtal. Bedömningskriterier specificeras i studiehandledningen. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras genom uppsamlingsseminarium.
För betyget Godkänd på kursen krävs godkänt på såväl skriftlig som muntlig examination samt att alla obligatoriska moment är uppfyllda. För betyget Väl godkänd krävs dessutom väl godkänt på den individuella muntliga examinationen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Balldin N, (2024) Prata så att jag begriper! Kognition, känsla och relation i professionella samtal. Lund: Studentlitteratur. 291 s.
Dahlkild-Öhman G, (2015) Utredningssamtal med våldsutsatta barn. Kapitel i: Eriksson M, Källström Å, Näsman E, (red) Barns röster om våld: Att lyssna, tolka och förstå. Malmö: Gleerups. 79 - 96. 18 s.
Hilte M, (red.) (2022) Professionella möten och samtal i socialt arbete. Lund: Studentlitteratur. 255 s.
Iversen C, Flinkfeldt M, (red.) (2022) Samtal i socialt arbete - ett samtalsanalytiskt perspektiv. Malmö: Gleerups. 213 s.
Dessutom ingår vetenskapliga artiklar om cirka 400 s. Dessa görs tillgängliga för nedladdning.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.