Kursplan
Kursplan våren 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Förutbildning
Behörighetskrav
Avslutad fullständig utländsk gymnasieutbildning samt godkänt resultat på obligatoriskt inträdesprov i svenska.
Innehåll
Kursen syftar till att studenten efter avslutad kurs kan förstå, tala, läsa och skriva svenska på sådan nivå att studier på svensk högskola och universitet är möjliga att genomföra.
Kursen består av följande delmoment:
- Ordkunskap och grammatik
- Muntlig färdighet
- Skriftlig färdighet
- Läsförståelse
- Språk och lärande i akademisk miljö
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- använda ord och fraser som berör samhällsliv och akademiska studier
- tillämpa regler för svenskt standardspråk
- muntligt kunna diskutera ämnen som rör samhälle och studier
- hålla muntliga anföranden i skilda genrer
- analysera och värdera texter inom svensk skönlitteratur och facklitteratur
- producera egna texter i olika genrer
- skriva en vetenskaplig text samt kunna opponera respektive respondera på en studentproducerad vetenskaplig text.
Arbetsformer
Kursens undervisning sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarier och gruppövningar.
Bedömningsformer
Prov 1: Ordkunskap och grammatik 1.Skriftlig salstentamen (Written Sit-in Exam), 3 fup (U-V). I detta prov examineras lärandemål 1 och 2. Provet genomförs i början av termin 1.
Prov 2: Ordkunskap och grammatik 2. Skriftlig salstentamen (Written Sit-in Exam), 3 fup (U-V). I detta prov examineras lärandemål 1 och 2. Provet genomförs i mitten av termin 1.
Prov 3: Ordkunskap och grammatik 3. Skriftlig salstentamen (Written Sit-in Exam), 3 fup (U-V). I detta prov examineras lärandemål 1 och 2. Provet genomförs i slutet av termin 1.
Prov 4: Skriftlig portfolio (Written Portfolio), 3 fup (U-G). I denna examination examineras lärandemål 6.
Prov 5: Två muntliga tentamen i litteratur (Two Oral Exams), 4 fup (U-V). I denna examination examineras lärandemål 3 och 5.
Prov 6: Muntlig portfolio (Oral Portfolio), 3 fup (U-G). I denna examination examineras lärandemål 3 och 4.
Prov 7: Skriftlig text, seminarium och hemtentamen.(Written Text, Seminar and Written Take home Exam), 7,5 fup (U-V). I denna examination examineras lärandemål 6 och 7.
Prov 8: Skriftligt slutprov, salstentamen (Written Sit-in Exam), 1 fup (U-V). I denna examination examineras lärandemål 6.
Prov 9: Slutprov i läsförståelse, salstentamen (Written Sit-in Exam),1 fup (U-V). I denna examination examineras lärandemål 1.
Prov 10: Slutprov i muntlig färdighet (Oral Exam), 1,5 fup (U-V). I denna examination examineras lärandemål 3
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning varav 3.5 poäng utgörs av prov 8-10.
Kurslitteratur
Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2021). Akademiskt läsande och skrivande. Upplaga 2 Lund: Studentlitteratur. (ca 200 s)
Fasth, Cecilia & Kannermark, Anita (2019). Form i fokus C, med facit. Lund: Folkuniversitets förlag. (ca 200 s)
Mathlein, Marianne (2007). Avancera Grammatik. Stockholm: Liber. (ca 80 s)
Åström, Monika (2025) Språkporten. Svenska som andraspråk 1, 2, 3. Lund: Studentlitteratur. (ca 400 s)
Samtidsorienterad litteratur, 1 bok, ca 500 sidor.
Extra instuderingsmaterial, ca 100 sidor.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.