Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Studieteknik - RASK

Engelsk benämning

Study Skills - RASK

Kurskod

AK103F

Omfattning

3 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Inrättandedatum

2023-04-26

Fastställandedatum

2023-04-26

Gäller från

2024-09-02

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

,

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper och färdigheter för att förstå, analysera, planera och implementera studietekniker. Målet är att studenten med hjälp av insikter i lärandeprocesser ska kunna utforma en studieteknik för att effektivisera sina egna akademiska studier.

Kursen innehåller moment som tar upp effektiv tidsanvändning, lässtrategier, hur man kan arbeta med stora textmängder och hur man kan sortera och strukturera information under en lärprocess.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. beskriva olika sätt att planera och genomföra sina studier och motivera valda strategier
  2. reflektera över sin personliga studieteknik och förmåga att lära i en akademisk kontext

Arbetsformer

Föreläsningar, diskussioner och självstudier.

Bedömningsformer

Kursens samtliga mål examineras genom en skriftlig hemtentamen.

Kurslitteratur

Liljeqvist, Björn (2019). Plugga smartare, Lund: Studentlitteratur. (268 sidor)

eller

Bergman, Marina (2022). Att studera på högskolan - studieteknik och motivation på vägen, Lund: Studentlitteratur. (248 sidor)

Utöver detta tillkommer kompletterande artiklar och föreläsningsmaterial omfattande ca 50 sidor som tillhandahålles digitalt av kursansvarig.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.