Grundnivå
Grundläggande behörighet
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
,
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper och färdigheter för att förstå, analysera, planera och implementera studietekniker. Målet är att studenten med hjälp av insikter i lärandeprocesser ska kunna utforma en studieteknik för att effektivisera sina egna akademiska studier.
Kursen innehåller moment som tar upp effektiv tidsanvändning, lässtrategier, hur man kan arbeta med stora textmängder och hur man kan sortera och strukturera information under en lärprocess.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva olika sätt att planera och genomföra sina studier och motivera valda strategier
- reflektera över sin personliga studieteknik och förmåga att lära i en akademisk kontext
Föreläsningar, diskussioner och självstudier.
Kursens samtliga mål examineras genom en skriftlig hemtentamen.
Liljeqvist, Björn (2019). Plugga smartare, Lund: Studentlitteratur. (268 sidor)
eller
Bergman, Marina (2022). Att studera på högskolan - studieteknik och motivation på vägen, Lund: Studentlitteratur. (248 sidor)
Utöver detta tillkommer kompletterande artiklar och föreläsningsmaterial omfattande ca 50 sidor som tillhandahålles digitalt av kursansvarig.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.