Förutbildning
Antagen till Naturvetenskapligt/tekniskt basår/bastermin.
Inget huvudområde
Materia och kemisk bindning
- Modeller och teorier för materiens uppbyggnad och klassificering
- Kemisk bindning och dess inverkan på till exempel förekomst, egenskaper och användningsområden för organiska och oorganiska ämnen
Reaktioner och förändringar
- Syrabasreaktioner, inklusive pH-begreppet och buffertverkan
- Redoxreaktioner, inklusive elektrokemi
- Fällningsreaktioner
- Energiomsättningar vid fasomvandlingar och kemiska reaktioner
Stökiometri
- Tolkning och skrivning av formler för kemiska föreningar och reaktioner.
- Substansmängdsförhållanden, koncentrationer, begränsande reaktanter och utbyten vid kemiska reaktioner
Analytisk kemi
- Kvalitativa och kvantitativa metoder för kemisk analys, till exempel kromatografi och titrering
Kemins karaktär och arbetssätt
- Vad som kännetecknar en naturvetenskaplig frågeställning
- Modeller och teorier som förenklingar av verkligheten. Hur modeller och teorier kan förändras över tid
- Hur problem och frågor avgränsas och studeras med hjälp av kemiska resonemang
- Det experimentella arbetets betydelse för att testa, omvärdera och revidera hypoteser, teorier och modeller
- Planering och genomförande av experiment samt formulering och prövning av hypoteser i samband med dessa
- Utvärdering av resultat och slutsatser genom analys av metodval, arbetsprocess och felkällor
- Ställningstagande i samhällsfrågor utifrån kemiska modeller, till exempel frågor om hållbar utveckling
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten:
1. självständigt kunna beskriva och definiera kemins begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder som är relevanta för kursen samt kunna redogöra för hur dessa utvecklas
2. kunna beskriva samband mellan kemisk bindning och molekylär struktur
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten:
3. kunna använda kunskaper i kemi för att kommunicera samt för att granska och använda information
4. kunna analysera och söka svar på ämnesrelaterade frågor samt att identifiera, formulera och lösa problem på ett systematiskt och ändamålsenligt sätt baserat på kursens innehåll
5. kunna planera, genomföra, tolka och redovisa experiment och observationer samt kunna hantera kemikalier och utrustning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten:
6. reflektera över och värdera valda metoder, modeller, strategier och resultat
Föreläsningar, lärarledda övningar, laborationer samt självstudier.
För betyget Godkänd krävs minst godkänd på:
- Godkända laborationer (UG), inkluderar obligatorisk närvaro samt godkända laborationsrapporter, totalt 3 fup (Lärandemål: 3, 5-6)
- Godkänd tentamen (TH), 7 fup (Lärandemål: 1-2, 4, 6)
Slutbetyget grundas på tentamen.
- Andersson, Stig (2012). Gymnasiekemi. 1. 4. uppl. Stockholm: Liber.
- Stenciler samt laborationshandledning
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Kursen kan inte ingå i examen.