Grundnivå
KS111F Pedagogiskt drama I (godkänd) eller KS281F Dramapedagogik I (godkänd) eller KS301F Dramapedagogik I (godkänd)
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Inget huvudområde
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin kunskap om och förståelse för tillämpad teater och utforskande praktiker med utgångspunkt i dramapedagogik. Studenten ska vidare fördjupa sina färdigheter i att leda ett dramapedagogiskt projekt med fokus på demokratiska processer och deltagarnas livsvärldar. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla sin förmåga till akademiskt skrivande.
I kursen utforskar studenten tillämpad teater och demokratiska processer i relation till dramapedagogik. I kursen behandlas verktyg för research samt hur förståelse för projektdeltagares livsvärldar kan utvecklas. Studenterna ges vidare möjlighet att vidareutveckla sitt ledarskap genom att planera, dokumentera och genomföra ett projekt från idé till presentation. Kursen innehåller akademiskt skrivande i form av en projektrapport som innebär ett prövande av hur teori och empiri kan gestaltas med olika dramapedagogiska verktyg.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- leda dramapedagogiskt arbete med utgångspunkt i tillämpad teater
- initiera och facilitera ett dramapedagogiskt projekt med utgångspunkt i demokratiska processer och deltagarnas livsvärldar
- genomföra och presentera en vetenskapligt grundad projektrapport, vilken innehåller en gestaltande del.
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom workshops, seminarier och basgruppsarbete. Vidare innehåller kursen litteraturstudier, dokumentation och akademiskt skrivande. I kursen tillämpas ett processorienterat arbetssätt.
Prov 1: Muntlig redovisning av genomfört projekt (Oral Presentation of Implemented Project), 7.5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftlig projektrapport och multimodal gestaltning (Written Project Report and Multimodal Performance), 7.5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Boal, Augusto (1995). The rainbow of desire. The Boal method of theatre and therapy. New York: Routledge. (188 s.)
Klerfelt, Anna & Qvarsell, Birgitta (red.) (2012). Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. Malmö: Gleerups Utbildning AB. (221 s.)
Larsen, Ann Kristin (2018). Metod helt enkelt. Malmö: Gleerups utbildning AB. (198 s.)
Lundberg, Anna (red.) (2020). Livet bitch! Metod. Bohus: Riksteatern. (119 s.). Tillgänglig via internet.
Lundqvist, Siw & Marcusson, Leif (2015). Planera ditt projekt. Lund: Studentlitteratur. (299 s.)
Prendergast, Monica, Saxton, Juliana & Kandil, Yasmine (red.) (2016). Applied Theatre: international case studies and challenges for practice. Bristol: Intellect. (270 s.). Tillgänglig via internet.
Silfver, Birgitta (2011). Karneval i klassrum. Åbo: Åbo akademis förlag. (227 s.)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.