UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2027

Kursplan hösten 2027

Benämning

Läroplansteori och matematik

Engelsk benämning

Curricular Studies and Mathematics

Kurskod

UV744C

Omfattning

3 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Gäller från

2025-09-01

Inrättandedatum

2022-05-25

Fastställandedatum

2022-05-25

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV244C Specialpedagogiska perspektiv på utveckling och lärande (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina didaktiska kunskaper i läroplansteori, inklusive problematisering av skolans styrdokument i relation till matematikämnet.

I kursen studeras läroplansteori, vilket sätts i relation till kunskapssyn och styrdokument, med ett särskilt fokus på matematik.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna analysera skolans styrdokument utifrån deras framväxt, konstruktion och användningar med stöd av läroplansteori.

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer, som kan utgöras av laborativt arbete, föreläsningar, seminarier, arbete med digitala hjälpmedel och gruppuppgifter. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare.

I kursen ingår obligatoriska moment i form av litteraturseminarier.

Bedömningsformer

Målet examineras genom en muntlig presentation.

Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas

Kurslitteratur

Carlgren, Ingrid (2013). Kunnande-kunskap-kunnighet. I Lars Lindström, Viveca Lindberg & Astrid Pettersson (red.). Pedagogisk bedömning. Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap (s. 43-58). Liber (15 s).

Hansén Sven-Erik & Forsman, Liselott (red.) (2017): Allmändidaktik – vetenskap för lärare. Studentlitteratur. Kapitel 13 (20 s).

Wahlström, Ninni (2015). Läroplansteori och didaktik. Gleerups. Kapitel 1, 2, 3, 5, 6 och 7 (ca 120 s).

Vetenskapliga artiklar samt andra texter som hämtas t.ex. från NCM, matematiklyftets lärportal etc. (35 s).

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.