Avancerad nivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN433C Engelska och lärande: Vetenskapsteori och akademiskt skrivande (genomgången)
Inget huvudområde
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper och sin medvetenhet om det engelska ljudsystemet med fokus på uttalsträning, samt ordkunskap med fokus på ordinlärning. Studenten ska också lära sig att använda korpusar i undervisning. Dessutom syftar kursen till att studenten ska fördjupa sina kunskaper om läroplansteori samt om bedömning med betoning på bedömningsgrunder i förhållande till uppgifter samt analys av språkförmåga.
Engelskans byggstenar: Ljud och ord, 7.5 hp
Delkursen behandlar engelskans ljudsystem (fonetik och fonologi), samt ordkunskap (morfologi) med fokus på ordinlärning. Genom språkstudiet, som både har ett praktiskt och ett teoretiskt ändamål, ges studenten möjlighet att skaffa sig kunskap om relevanta begrepp och strukturer i det engelska språket. En viktig del av kursen är att studenten lär sig hur medvetenhet om engelskans ljudsystem kan förbättra elevers reception och produktion av tal, hur ordinlärning kan stimuleras i klassrummet, samt hur olika korpusar kan användas för att undersöka ord och ordanvändning.
Läroplansteori och bedömning av språkförmåga, 7.5 hp
Delkursen behandlar dels läroplansteori, dels bedömning. Läroplansteoridelen behandlar läroplaner dels som riktgivande verktyg för undervisning och lärande, dels som texter som måste tolkas utifrån en förståelse om professionellt handlingsutrymme.
Bedömningsdelen behandlar hur uppgiftskonstruktion med tillhörande bedömningsgrunder dels ska anknyta till styrdokumenten, dels bör baseras på en teoretiskt grundad förståelse av språkförmågor och bedömning. Dessutom behandlas bedömning av språkförmåga.
Engelskans byggstenar: Ljud och ord, 7.5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- utifrån relevanta vetenskapliga studier redogöra för och analysera ljudsystem i engelskan med fokus på uttalsträning och dess roll i engelsk språkundervisning i relation till det övriga ämnesinnehållet
- utifrån relevanta vetenskapliga studier redogöra för och analysera ordbildning och ordanvändning i engelskan med fokus på ordinlärning och dess roll i engelsk språkundervisning i relation till det övriga ämnesinnehållet
- konstruera en tänkbar klassrumsaktivitet med ordinlärning som syfte genom att använda en korpus för att undersöka ord och ordanvändning i engelskan.
Läroplansteori och bedömning av språkförmåga, 7.5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- analysera skolans styrdokument utifrån deras framväxt, konstruktion och användningar med stöd av läroplansteori
- utveckla former för bedömning i ämnet engelska
- analysera gymnasielevers språkförmåga i engelska både avseende reception och produktion
Engelskans byggstenar: Ljud och ord, 7.5 hp
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp.
Läroplansteori och bedömning av språkförmåga, 7.5 hp
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp.
Engelskans byggstenar: Ljud och ord, 7.5 hp
Delkursen examineras på följande sätt:
Prov 1: Skriftlig redovisning (Written Exam) 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Muntlig redovisning (Oral Exam) 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 3.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Läroplansteori och bedömning av språkförmåga, 7.5 hp
Delkursen examineras på följande sätt:
Prov 1: Muntlig examination (Oral Examination) 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Skriftlig utvecklingsplan (Written Development Plan) 4,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 3.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på en övervägande del av kursens poängomfattning
Engelskans byggstenar: Ljud och ord, 7.5 hp
Tritch Yoshida, Maria. (2016). Beyond Repeat After Me: Teaching Pronunciation to English Learners. Tesol International Association. (194 s.)
Quigley, Alex. (2018). Closing the Vocabulary Gap. Routledge. (204 s.)
Läroplansteori och bedömning av språkförmåga, 7.5 hp
Green, Anthony (2014). Exploring language assessment and testing. London and New York: Routledge. (269 s.)
Hansén, Sven-Erik & Sjöberg, Jan (2017). Att förstå och använda läroplanen. I Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (red.). Allmändidaktik – vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. (20 s.)
Hult, Francis (2014). How does policy influence language in education? I Rita Silver & Sloe Lwin (red.), Language in education: Social implications (159–175). London: Continuum. (16 s.)
Johnson, David Cassells (2014). Language Policy, Palgrave Macmillan Limited. (ca 80 s.)
Dessutom tillkommer forskningsartiklar om läroplansteori, språkpolicy och bedömning motsvarande ca 30 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.