Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper och medvetenhet om språkutveckling och språkundervisning samt förståelse för grundsynen på språkundervisning i skolans styrdokument. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla kunskaper om engelskspråkiga texter för och om barn, och texternas användning för att kunna undervisa i engelska ur ett F-3-perspektiv. Kursen syftar också till att studenterna ska utveckla sin språkförmåga i engelska.
Kursen behandlar skolans styrdokument för engelska, engelskspråkiga texter, språkutveckling, bedömning, uttal, språklig medvetenhet och korrekthet samt ord- och frasinlärning. Kursen betonar ett funktionellt diskursorienterat och handlingsorienterat synsätt på engelskundervisning där elever utvecklar en nyfikenhet för hur engelska kan användas. Vidare fokuserar kursen planeringen och utformningen av ett undervisningsförlopp som stödjer barns tidiga språkutveckling. Studentens egen språkutveckling ligger också i fokus samt studentens syn på språkutveckling och språkundervisning i ett F-3-perspektiv. Bedömning behandlas ur ett formativt perspektiv.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- återberätta, informera om, förklara, samtala om samt dramatisera olika slags engelskspråkiga texter
- förklara grundläggande grammatiska strukturer, tillämpa de grammatiska strukturerna samt värdera grammatikens och ordinlärningens roll i engelska för årskurserna F–3
- använda bilder, ramsor, sånger, berättelser, dialoger, rollspel och andra texter, inklusive estetiska uttrycksformer samt olika medier i syfte att främja den tidiga språkinlärningen samt kunna analysera och reflektera över deras möjligheter och begränsningar för lärande
- planera kommunikativ undervisning i engelska i de tidiga skolåren
- motivera utformningen av uppgifter, material och bedömningsformer samt förankra dessa i teorier om barns språkutveckling och skolans styrdokument
- reflektera över sambandet mellan lektionsplaneringen och skolans styrdokument, språkutveckling, kommunikation samt bedömning.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuellt såväl som grupparbete, seminarier och föreläsningar. Stor vikt fästs vid arbete i kollaborativa grupper som inte schemaläggs men ändå utgör en viktig del av kursen.
Prov 1: Skriftligt prov: Reflekterande Text (Written Reflective Text), 7 hp. Detta prov examinerar lärandemål 3, 4, 5, 6,
Prov 2: Muntligt prov: Presentation av texter (Oral Presentation of Texts), 4 hp. Detta prov examinerar lärandemål 1, 5.
Prov 3: Muntligt prov: Lektion i ett kommunikativt klassrum (Oral Presentation of a Lesson in a Communicative Classroom), 4 hp. Detta prov examinerar lärandemål 2.
Antalet examenstillfällen är begränsat till högst fem.
I kursen ingår obligatoriska föreläsningar. Frånvaro innebär skriftlig uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar den obligatoriska föreläsningens. Uppgiften ska lämnas in under kursens gång och godkännas av undervisande lärare. Kursledaren anger vilka föreläsningar som är obligatoriska vid kursstart.
Carle, Eric., (2009). The Very Hungry Caterpillar. London: Ingram books (28 pages)
Donaldson, Julia. (1999). The Gruffalo. London: Macmillan Children’s Books (30 pages)
Esling Vannestål, Maria. (2012). Essential English grammar. Lund; Studentlitteratur (200 pages)
Pinter, Annamaria. (2017). Teaching Young Language Learners. Oxford: Oxford University Press (211 pages)
Read, Carol. (2007). 500 Activities for the Primary Classroom. Oxford: Macmillan Education (320 pages)
Skolverket (2011). Kunskapsbedömning i skolan – praxis, begrepp, problem och möjligheter. Stockholm: Skolverket (73 pages)
Skolverket (2011). Bedömningsstöd i engelska för årskurs 1–6. Stockholm: Skolverket (77 pages)
Skolverket (2014). Förskoleklassen – uppdrag, innehåll och kvalitet. Stockholm: Skolverket (68 pages)
Yousafzai, Malala. (2013). I am Malala , London: Orion Books Ltd (291 pages)
The Gruffalo, (2009). DVD, Magic Light Pictures, London. Distributed by the BBC. Directed by Jakob Schuh & Max Lang. (25 minutes)
Dessutom tillkommer bilderböcker och artiklar motsvarande ca 400 s. Vidare tillkommer bilder, kortfilmer samt barnlitteratur från Internetkällor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.