Grundnivå
Högskoleutbildning inom området hälsa, vård och omsorg om minst 120 hp.
Inget huvudområde
Fristående kurs.
Kursen syftar till att deltagarna ska utveckla sin kompetens att handleda studenter under verksamhetsförlagd utbildning inom området hälsa, vård och omsorg.
Kursen är en introduktion till pedagogik där begrepp som didaktik, kompetens, lärande, bedömning och kunskap diskuteras och anknyts till forskning. Dessutom lyfts reflektion och kritiskt tänkande fram som pedagogiska verktyg. Vidare diskuteras olika handledningsmodeller utifrån handledarrollen för att främja studentens lärande under verksamhetsförlagd utbildning. I kursen behandlas även frågor om kommunikationens betydelse och bedömning av studenter.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förklara principer och förutsättningar för det reflektiva lärandet i mötet med den handledde inom hälsa, vård och omsorg.
- beskriva didaktiska tekniker och grundläggande begrepp av relevans för handledning, samt anknyta dessa till forskning,
- redogöra för olika handledningsmodeller samt handledningsprocessens olika faser, och
- beskriva modeller för kommunikation.
Kunskapsinhämtning sker genom individuella litteraturstudier och deltagande i den undervisning som erbjuds i form av föreläsningar, gruppövningar, case-seminarier och workshops (lärandemål 1-4). Deltagande i workshops är obligatoriskt. Eventuell frånvaro från obligatoriska moment kompenseras i samråd med examinator genom individuell skriftlig kompletteringsuppgift om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid.
Lärandemål 1-4 examineras genom en gruppaktivitet där studenter sammanställer ett skriftligt arbete som presenteras muntligt i tvärgrupper. Varje students skriftliga och muntliga prestationer bedöms individuellt. Den muntliga bedömningen baseras på studentens förmåga att försvara arbetet, samt granska och kommentera en annan grupps arbete. Fokus i bedömningen för både det skriftliga arbetet och den muntliga presentationen är studentens beredskap att handleda studenter under verksamhetsförlagd utbildning. Detaljerade bedömningskriterier återfinns i studiehandledning. För att uppnå betyget godkänd krävs godkänt på obligatoriska kursmoment samt examinationsuppgift, för betyget väl godkänt krävs godkänt betyg på obligatoriska kursmoment samt väl godkänt på examinationsuppgiften.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Carlson E, (2010) Sjuksköterskan som handledare: innehåll i och förutsättningar för sjuksköterskors handledande funktion i verksamhetsförlagd utbildning - en etnografisk studie. Malmö: Fakulteten för hälsa och samhälle, Malmö högskola. 86 s.
Nilsson B, Waldemarson A-K, (2021) Kommunikation. Samspel mellan människor. Studentlitteratur. 165 s.
Sandberg H, (2022) Pedagogik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. 250 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer. Ca 100 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.