Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
KSBYO Byggd miljö
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet byggd miljö på nivå 1-60 hp och ingår examensfordringarna för kandidatexamen i byggd miljö.
Kursen syftar till att utveckla grundläggande teoretiska och tillämpade kunskaper om demokrati, rättvisa och planering för hållbar utveckling. Kursen behandlar teorier om och för planering i ett historiskt perspektiv; planeringsideal och olika sätt att förstå demokrati och rättvisa i planering; hur allmänintressen definieras och problematiseras i teori och praktik; förutsättningarna för olika grupper och aktörer att delta i och påverka planering; hur maktstrukturer, kunskapsproduktion, institutionella faktorer och opinionsbildning bidrar till att påverka planeringens förutsättningar och utfall.
Efter att ha genomfört kursen ska studenten kunna:
- presentera och diskutera nyckelbegrepp och teorier om och för planering samt teorier om demokrati och rättvisa relevanta för planering och hållbar utveckling
- kritiskt och självständigt jämföra, kontrastera och utvärdera olika teorier och identifiera deras relevans, styrkor och begränsningar i analytisk tillämpning
- kritiskt och självständigt analysera komplexa planeringsproblem och utmaningar med avseende på olika gruppers behov, intressen och rättigheter
- i skrift och muntligen samt på ett kritiskt och självständigt sätt analysera och utvärdera fall och planeringssituationer ur demokrati- och rättviseperspektiv
Föreläsningar, seminarier, grupparbete, muntliga presentationer, individuella skrivuppgifter.
Planeringsteori
- litteraturseminarium I, 1 hp (UG) (lärandemål 1-3)
- litteraturseminarium II, 1 hp (UG) (lärandemål 1-3)
- individuell skrivuppgift, 3 hp (UA) (lärandemål 1-3)
Demokrati i planering
- grupparbete, 5 hp (UG) (lärandemål 1-4)
Urban rättvisa
- litteraturseminarium III, 1 hp (UG) (lärandemål 1-3)
- vetenskapligt papper, 4 hp (UA) (lärandemål 1-4)
Individuell bedömning sker för samtliga lärandemål.
Helkursbetyg sätts med utgångspunkt i följande betygskrav:
Betyg A: individuell skrivuppgift minst B, vetenskapligt papper A
Betyg B: individuell skrivuppgift minst C, vetenskapligt papper B
Betyg C: individuell skrivuppgift minst D, vetenskapligt papper C
Betyg D: individuell skrivuppgift minst E, vetenskapligt papper D
Betyg E: individuell skrivuppgift minst E, vetenskapligt papper E
Förutom ovanstående betygskrav krävs även att övriga uppgifter är godkända för utfärdande av helkursbetyg.
- Allmendinger, P. (senaste upplagan). Planning theory. Palgrave/Macmillan Education, London.
- Fainstein, S. S., & DeFilippis, J. (senaste upplagan). Readings in Planning Theory. John Wiley & Sons. (valda kapitel).
- Pojani, D. (red.) (senaste upplagan). Alternative planning history and theory. Routledge, Abingdon, Oxon. (valda kapitel).
Ett urval av vetenskapliga artiklar, bokkapitel, rapporter och övrigt material som tillhandahålles elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.