Avancerad nivå
Examen från utbildning på grundnivå omfattande minst 180 hp samt Engelska 6.
LAHPE Högskolepedagogik
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
.
Kursens syftar till att studenten ska utveckla kunskap om förutsättningar för breddat deltagande inom högre utbildning och om hur undervisning kan utformas för att alla studenter i högre utbildning ska ges möjlighet att nå sin fulla potential och kunna bidra till utbildningens kvalitet.
Kursen ger en introduktion till uppdraget att bredda rekryteringen till högre utbildning. Under kursen diskuteras breddat deltagande som en kvalitetsaspekt av högskoleutbildning; vad det innebär och hur detta kan omsättas i såväl undervisningspraktik som i kursdesign. Under kursen behandlas aspekter som:
- Högre utbildnings olika syften och mål
- Snedrekryterings orsaker och effekter
- Relevant lagstiftning och andra styrdokument
- Inkluderande pedagogik och utbildningsdesign
- Lärandemiljö och läranderesurser
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- reflektera kring universitetslärarrollen i förhållande till den sociala dimensionen av högre utbildning och dagens brett sammansatta studentgrupper
- analysera orsaker till och effekter av olika typer av snedrekrytering, exkludering och diskriminering samt diskutera analysen i relation till den lagstiftning som reglerar området
- kritiskt diskutera och värdera olika pedagogiska metoder och didaktiska val för en inkluderande utbildning som tillvaratar studenters olika erfarenheter och perspektiv i olika utbildningssituationer
- identifiera eget behov av ytterligare kompetenser för att vidareutvecklas som lärare
Seminarier varvas med föreläsningar, arbete i grupp och individuella presentationer med hjälp av olika medieformer. Responsgivning studenterna emellan tillämpas genomgående i kursen. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål i samverkan mellan studenter och lärare.
Bedömning av studentens prestationer i förhållande till uppsatta mål sker genom en individuell inlämningsuppgift i form som beslutas i samråd med examinator. Vid ett seminarium presenteras och diskuteras de individuella arbetena.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart. För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Burke, Penny Jane; Crozier, Gill & Misiaszek, Lauren Ila (2017). Changing pedagogical spaces in higher education: Diversity, inequalities and misrecognition. Routledge. (131 sidor)
Day, Abby; Lee, Lois; Thomas, Dave S.P. & Spickard, James (red.). (2023). Diversity, inclusion, and decolonization: Practical tools for improving teaching, research, and scholarship. Bristol University Press. (284 pages)
Light, Tracy Penny; Nicholas, Jane & Bondy, Renée (red.) (2015). Feminist pedagogy in higher education: Critical theory and practice. Wilfrid Laurier University Press. (315 sidor)
Studenten väljer i samråd med lärare tre artiklar (ca 100 sidor). Utöver detta kan ytterligare litteratur tillkomma (max 200 sidor).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.