Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

SO för lärare i grundskolans åk 1-6, II

Engelsk benämning

Social Studies for Teachers in Primary School, Schoolyear 1-6, II

Kurskod

IS225F

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Inrättandedatum

2023-10-25

Fastställandedatum

2025-10-29

Gäller från

2026-01-19

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IS224F SO för lärare i grundskolans åk 1-6, I (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Inget huvudområde

Innehåll

Kursen syftar till att studenten utifrån sitt kommande läraruppdrag fördjupar sina kunskaper i de samhällsorienterande ämnena. Dessutom syftar kursen till att studenten ska vidareutveckla sin förmåga att skapa goda lärandesituationer utifrån ämnesdidaktiska perspektiv och metodiska överväganden.

Kursens huvudtema är att studera de samhällsorienterande ämnena utifrån aktuella styrdokument. Inom kursens ram behandlas också didaktiska utgångspunkter och val av metod och material för undervisning.

I geografi behandlas geografiska teorier och metoder som verktyg för att beskriva mänskliga verksamheter, samt olika sätt att redovisa geografiska undersökningar.

I samhällskunskap behandlas globala samhällsfrågor och samhällsstrukturer ur främst ekonomiska, politiska och statsvetenskapliga perspektiv.

I religion behandlas religionernas centrala trosföreställningar, deras myter och riter samt livsfrågor och etiska frågor.

I historia behandlas nordisk historia, historisk källkritik och historiebruk.

Kursen behandlar avslutningsvis hur fältstudier i närområdet kan användas i undervisningen i de samhällsorienterande ämnena.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. tillämpa geografiska begrepp, modeller och teorier för att beskriva mänsklig verksamhet

  2. redogöra för globala samhällsfrågor och samhällsstrukturer utifrån ekonomiska, politiska och statsvetenskapliga perspektiv

  3. göra tolkningar av olika religioners centrala trosföreställningar och praktiker för att kunna analysera etik, livsfrågor och livsförståelse

  4. redogöra för modern nordisk historia och göra tolkningar av kvarlevor, källor och berättelser samt analysera hur historia brukas

  5. planera och genomföra undervisning i de samhällsorienterande ämnena med utgångspunkt i styrdokument och utifrån didaktiska och metodiska överväganden


Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, självstudier, arkiv- och studiebesök, fältarbete till exempel stadsvandringar, samt arbete med olika digitala verktyg. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbeten och arbetsmöten av olika slag.

Bedömningsformer

Prov 1: Skriftlig salstentamen (Sit-in-Exam), 6 hp. Lärandemål 1 och 2 examineras.

Prov 2: Skriftlig salstentamen (Sit-in-Exam), 6 hp. Lärandemål 3 och 4 examineras.

Prov 3: Muntlig presentation med skriftligt underlag (Oral Presentation and Written Reflection), 3 hp. Lärandemål 5 examineras.

För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2 av kursens 3 prov.

Kurslitteratur

Alvén, Fredrik & Bohlin, Senait (2021). På väg mot läraryrket. En handbok för den**verksamhetsförlagda utbildningen. Stockholm: Liber. Kap. 3–5. (7 s.)

Dessen, Göran; Dessen Jankell, Lotta; Klinth, Rolf & Wästeby, Niklas (2025). Geografi. Stockholm: Liber. (150 s.)

Dorrell, David; Henderson, Joseph; Lindley, Todd & Connor, Georgeta, Introduction to Human Geography (andra upplagan). Galileo: University of Georgia (Elektronisk resurs) (285 s.)

Franck, Olof, Johansson, Anette, Lillienstam, Anna-Lena & Pettersson, Anna (2021). *SO för lärare**4–6.*Malmö: Gleerups. (230 s.)

Franck, Olof; Osbeck, Christina & von Brömssen, Kerstin (red.). (2023). Religioner, livsåskådningar och etik: för lärare årskurs 4-9 och gymnasiet. (Andra upplagan). Gleerups. (läses i urval, kap 1-8, 10, 12, 14, 16, 18-23 (184 s.)

Franck, Olof & Löfstedt, Malin (2015). Etikdidaktik: grundbok om etikundervisning i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. (s 75–126)

Götlind, Anna (2018). *Källor & källkritik: Hur det var att vara ung förr.*Stockholm: Natur och kultur. (96 s.)

Hjälmeskog, Karin, Kronlid, David, Gelinder, Lolita & Wilhelmsson, Linda (2024). Undervisning för hållbar utveckling: För lärare F-6. Malmö: Gleerups. (168 s.)

Niklasson, Lars (2021). Globala utmaningar, perspektiv och lösningar. En introduktion till internationell politik och ekonomi. Linköping: Linköping University Electronic Press. (171 s.)

Persson, Bo (2023). En periferi i norr: En historia om Sverige från istid till tjugohundratal. Lund: Studentlitteratur. s. 321–544. (225 s.)

Stolare, Martin & Wendel, Joakim (red.) (2018). Historiedidaktik i praktiken: För lärare 4–6. Malmö: Gleerups. (s. 9–198)

Stymne, Anna Karin (2020). Att bli lärare i SO. Stockholm: Liber. (274 s.)

I övrigt tillkommer diverse artiklar samt litteratur om ca 400 sidor som väljs i samråd med lärare.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.