Avancerad nivå
Kandidatexamen inom utbildningsvetenskap eller humaniora och samhällsvetenskap samt motsvarande engelska 6.
Alternativt
En yrkesexamen inom utbildning som motsvarar 180 hp samt motsvarigheten till engelska 6.
Kursen ingår i Engelska och lärande, masterprogram.
Kursen ger en överblick över hur olika litteraturvetenskapliga perspektiv kan användas för att tolka skönlitteratur. Nyckeltexter ur den engelskspråkiga litteraturhistorien analyseras med hjälp av närläsningsmetoder och olika kritiska litteraturteorier. Äldre författarskap och genrer görs tillgängliga genom att sättas in i sina historiska och estetiska sammanhang, men också genom att transmedieras till nya medieformer. Kursen belyser litteraturdidaktiska perspektiv samt vilken roll och funktion skönlitteratur i olika estetiska och mediala uttrycksformer har i engelskundervisningen. Under kursen fördjupar studenterna därtill sina kunskaper om och sin förmåga att tillämpa litteraturvetenskapliga begrepp och metoder. Fördjupningen handlar också om att kunna hitta samt tillämpa relevant forskning. Läsning och diskussion kombineras med skriftliga, muntliga och mediala presentationer.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera centrala engelskspråkiga texter i olika genrer och medier, samt från olika tider
- redogöra för och kritiskt värdera litteraturvetenskaplig teoribildning och tillämpa kritiska analysmetoder med stöd i relevant litteraturvetenskaplig forskning
- kritiskt diskutera litteraturens roll i engelskundervisningen och ge exempel på olika sätt att arbeta med texter från olika tider och med stöd i relevant litteraturdidaktisk forskning
- tillämpa adekvat språkbehandling i tal och skrift med beaktande av gällande vetenskapliga och akademiska normer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp. I kursen ingår åtta obligatoriska seminarier.
Kursen examineras genom tre prov:
Prov 1. Portfolio (Portfolio), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2. Skriftlig hemtentamen (Written Take-Home Exam), 2,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 4.
Prov 3. Muntlig presentation (Oral Presentation), 2 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Betygskriterier delges i samband med att instruktioner till examinationen delges.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Austen, Jane (2012). Pride and Prejudice. Penguin. (395 s)
Brontë, Charlotte (2012). Jane Eyre. Penguin. (440 s)
Carroll, Lewis (2009). Alice in wonderland. Penguin. (356 s)
Daldry, Stephen (2002). The Hours. (film) Paramount Pictures.
Gilbert, Sandra & Gubar, Susan (2000). The Man Woman in the Attic: The Woman Writer and the Nineteenth-Century Literary Imagination. Yale University Press. Kap. 2 (14 s)
Rhys, Jean (1999). Wide Sargasso Sea. W. W. Norton. (270 s)
The Wachowskis (1999). The Matrix. (film) Warner Bros.
Woolf, Virginia. Mrs Dalloway (2000). Penguin. (231 s)
Vetenskapliga artiklar tillkommer. (ca 60 s)
Nätbaserat material samt film och/eller tv-serier tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.