Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan hösten 2030

Kursplan hösten 2030

Benämning

Historia och lärande: Teori och temporalitet

Engelsk benämning

History and Education: Theories and Temporality in History

Kurskod

HL704C

Omfattning

9 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Fastställandedatum

2021-04-21

Gäller från

2025-09-01

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: HL703C Historia och lärande: Våra svenska 1900-tal ur ett utbildningsperspektiv (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ytterligare ska fördjupa sina kunskaper i historiografi, historisk och historiedidaktisk teori samt kunna tillämpa dessa kunskaper i möjliga undervisningsmoment.

I kursen behandlas dels historiografiska utvecklingslinjer, dels de teoretiska grundvalar som dessa utvecklingslinjer utgår från. Kursen behandlar även teori i aktuell forskning inom historia och historiedidaktik. Teorier rörande temporalitet operationaliseras i planering av undervisningssituationer. I kursen diskuteras och problematiseras relationer mellan kunskapssyn och lärande utifrån olika didaktiska perspektiv.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. problematisera relationer mellan kunskapssyn och lärande i förhållande till olika didaktiska perspektiv och val
  2. analysera och jämföra olika historiografiska utvecklingslinjer
  3. redogöra för hur olika vetenskapliga teorier kan användas för att analysera skilda forskningsfrågor inom historia och historiedidaktik
  4. problematisera och ge förslag på hur relationen då-nu-sedan kan konkretiseras i undervisning

Arbetsformer

Delkursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna kan utgöras av föreläsningar, diskussionsseminarier, övningar och kortare muntliga och skriftliga presentationer.

Bedömningsformer

Prov 1: Akademisk text som seminariebehandlas (Academic Text and Seminar), 3hp. I detta prov examineras lärandemål 1.

Prov 2: Salstentamen (Written Exam), 6hp. I detta prov examineras lärandemål 2-4.

För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.

Kurslitteratur

Bengtsson, Erik. (2020). Världens jämlikaste land?. Lund: Arkiv förlag. (271 s.)

Berggren, Henrik. & Trägårdh, Lars. (2015). Är svensken människa?: gemenskap och oberoende i det moderna Sverige. (Andra upplagan). Stockholm: Norstedts. (531 s.)

Kramer, Lloyd & Maza, Sarah (2006). A Companion to Western Historical Thought. Oxford: Blackwell Publishing (481 s.)

Rosenlund, David (2016). "History education as content, methods or orientation? A study of curriculum prescriptions, teacher-made tasks and student strategies." (ca. 150 s.) doi.org/10.3726/978-3-653-07100-9

Seixas, Peter. (2000). “Schweigen! die kinder! or, does postmodern history have a place in the schools.” I (red) Stearns, Seixas och Weinburg, Knowing, teaching, and learning history: National and**international perspectives, 19-37. (18 s.)

Staley, David J. (2007). History and Future: Using Historical Thinking to Imagine the Future. Lexington Books: New York. (173 s.)

Säljö, Roger. (2010). ”Den lärande människan-teoretiska traditioner.” I (red) Lundgren, Ulf; Säljö, Roger och Lidberg, Caroline. Lärande, skola, bildning. Stockholm: Natur och Kultur (60 s.)

Thurén, Torsten. (2019). Vetenskapsteori för nybörjare. (Upplaga 3). Stockholm: Liber (203 s.)

Aktuella artiklar och styrdokument kan tillkomma.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.