Grundnivå
BT120A: Tentamen 1 (5 hp) och Inlämningsuppgifter 2 (2 hp).
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i byggteknik.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om och färdigheter i att utforma de installationstekniska systemen i husbyggnader med hänsyn till myndighetskrav, innemiljö, akustik och energiprestanda. Kursen syftar även till att studenterna ska utveckla kunskaper och förståelse om tekniska system utanför husbyggnader för energi- och vattenförsörjning.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för myndighetskrav och grundläggande principer vad avser innemiljö, akustik, energiförsörjning och energihushållning.
2. redogöra för aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete för installationsteknik.
3. beskriva tekniska energisystem så som fjärrvärme, fjärrkyla och eldistribution.
4. redogöra för uppbyggnad, funktion och egenskaper för olika typer av system för värme, komfortkyla, ventilation, vattenförsörjning samt spill- och dagvattenhantering.
5. förklara grundläggande begrepp för elteknik och belysning i byggnader.
6. förklara grundläggande akustiska begrepp, hur ljud fortplantas i byggnader, och olika mätmetoder inom akustiken.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
7. skriftligt redovisa lösningen på ett tekniskt problem (förutsättningar, antaganden, beräkningar, resultat, slutsatser) på ett tydligt sätt inom givna ramar.
8. tillämpa mätningar och lösa beräkningar på vanligt förkommande problem kopplat till innemiljö och installationsteknik.
9. tillämpa dimensioneringsmetoder för värme-, ventilation-, tappvatten- och spillvatteninstallationer i en byggnad.
10. tillämpa dimensioneringsmetoder för kommunala system för vattenförsörjning samt spill- och dagvattenhantering.
11. designa installationstekniska system med BIM-verktyg.
12. utföra mätningar och beräkningar på vanligt förkommande problem inom byggnadsakustiken.
13. utforma installationstekniska system med hänsyn till samhällets mål för ekologiskt hållbar utveckling.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
14. analysera och utvärdera olika tekniska utformningars konsekvenser för byggnadens tekniska funktioner och energiprestanda.
15. reflektera över begränsningar hos förenklade matematiska modeller och rimligheten av de funna lösningarna.
Föreläsningar, övningar, laborationer, grupparbete, handledning i grupp, självstudier.
För betyget Godkänd krävs:
- Inlämningsuppgifter (UG) 5 hp (Lärandemål: 1–4, 7–11, 13–15)
- Akustiklaborationer (UG) 1 hp (Lärandemål: 5, 6, 12, 15)
- Skriftlig tentamen 1 (UV) 6 hp (Lärandemål: 1–5, 7, 8, 10, 15)
- Skriftlig tentamen 2 (UV) 3 hp (Lärandemål: 1, 6, 7, 12, 13, 15)
För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på båda skriftliga tentamen.
- Bluyssen, Philomena (2009) The Indoor Environment Handbook : How to Make Buildings Healthy and Comfortable. London: Taylor and Francis. Tillgänglig som E-bok.
- Lidström, V. (senaste upplagan). Vårt Vatten. Stockholm: Svenskt Vatten-Vattenbokhandeln
- Siggelsten, S. (senaste upplagan). El i byggnader. Studentlitteratur, Lund.
- Warfvinge, C. & Dahlblom, M. (senaste upplagan). Projektering av VVS-installationer. Studentlitteratur, Lund.
- Av institutionen utdelat material om akustik.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.