Kursplan
Kursplan våren 2029
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c eller Matematik D.
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik och i produktutveckling och design.
Innehåll
Syfte
Kursen syftar till att introducera grundläggande kunskap om företag och företagande för att studenten, som blivande ingenjör, ska kunna verka både som arbetstagare eller egenföretagare i företag som konstruerar eller tillverkar teknikprodukter.
Innehåll
I kursen tas följande upp:
- Företagsekonomiska grundbegrepp och nyckeltal
- Budgetering: Budgeterad resultat- och balansräkning samt likviditetsbudget
- Olika kostnadstyper
- Resultatplanering
- Produktkalkylering
- Investeringskalkylering (grundbegrepp, Pay-back-, nuvärde-, annuitets- och internräntemetoden)
- Affärsplanering
- Strategi
- Marknadsföring
- Organisation
- Hållbara affärsmodeller
Generiska ingenjörsfärdigheter:
- Arbete i projektgrupp
- Skriftlig och muntlig presentation
- Konstruktiv kamratrespons
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för olika ekonomiska begrepp och nyckeltal
2. redogöra för hur kalkyler tillämpas i olika branscher med fokus på den tillverkande industrin
3. redogöra för innehåll och vikten av dokument som budgeterad resultat- och balansräkning för ett företag i den tillverkande industrin och hur dessa kan användas för att ge åtgärdsförslag till resultatförbättringar
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
4. tillämpa olika kostnadstyper i kalkylmetoderna
5. utföra kostnads- och intäktsanalyser samt tillämpa olika kalkylmetoder och genomföra beräkningar
6. ta fram och ställa upp en budget med bland annat resultatbudget, budgeterad balansräkning och en likviditetsbudget som underlag
7. ta fram, motivera,presentera och ge kamratrespons på en affärsplanering som är lämplig under givna omständigheter både muntligt och skriftligt med, för fältet, vedertagna begrepp
8. Sätta samman, och lösa en uppgift i, grupp med hänsyn till individuella styrkor och svagheter samt uppgiftens innehåll
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
9. diskutera för- och nackdelar med olika metoder och kalkyleringar
10. förhålla sig till antaganden och förenklingar som görs i samband med ekonomisk kalkylering
11. inhämta, värdera och använda valda källor för stöd vid framtagade av en affärsplan
12. förhålla sig till litteratur och reella lösningar inom fältet för kursen
13. redogöra för och motivera alla val i egen affärsplanering
Arbetsformer
Föreläsningar, övningar samt gruppseminarier/handledning. I seminarieform ska studenten redovisa sin affärsplan.
Bedömningsformer
För betyget Godkänd krävs:
Skritflig tentamen (TH) 4 hp (Lärandemål: 1-3, 4-7, 9-10 )
Skritflig och muntlig redovisning: Affärsplan (UG) 3,5 hp (Lärandemål: 4-8, 11-13)
Slutbetyget är betyget på den skriftliga tentamen.
Kurslitteratur
- Skärvad, Per-Hugo, Företagsekonomi 100 Fakta, Liber (2020) eller senaste upplagan
- Skärvad, Per-Hugo, Företagsekonomi 100 Övningsbok med lösningar, Liber (2020) eller senaste upplagan
- Kompletterande digitalt material som distribueras via kurssidan.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.