Avancerad nivå
Godkända kurser: VU723B Verksamhetsförlagd utbildning III eller motsvarande.
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs F-3 samt 4-6.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som avser hela läraruppdraget genom deltagande i verksamheten på partnerskola inom relevant inriktning och ämne. Vidare syftar kursen till att studenten ska reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till den egna undervisningen och skolans uppdrag.
I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning vilken följs upp i samtal och seminarier. Studenten deltar i skolans arbete utifrån de villkor som råder på partnerskolan. Studenten sätter sig in i skolans verksamhet genom att delta i kollegiala samtal och seminarier samt genom att ta del av skolans utvecklingsarbete.
Den verksamhetsförlagda och högskoleförlagda utbildningen integreras genom att studenten ges stöd och möjlighet på skolan att:
- reflektera över kopplingen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och den egna undervisningen tillsammans med handledare och andra studenter samt
- diskutera teori och etiska perspektiv hämtade från kurser i utbildningsvetenskap, ämne och ämnesdidaktik.
I denna kurs förväntas studenten självständigt planera, genomföra, dokumentera och utvärdera sammanhängande undervisning samt fördjupa sin kunskap om bedömning och sin förmåga att bedöma och kommunicera elevers kunskapsutveckling. Andra fokus i kursen är skolans systematiska kvalitetsarbete och främjandet av skolans värdegrund samt den egna professionsutvecklingen och läraruppdraget i relation till skolans uppdrag. Studenten ska konsekvent använda teoretiska och etiska perspektiv hämtade från de högskoleförlagda kurserna.
I kursguiden presenteras kursens innehåll och betygskriterier. Lärandemålens innebörd utvecklas. Guiden används som stöd genom kursen av studenten, handledaren och universitetsläraren i samtal om studentens professionsutveckling.
Efter avslutad kurs ska studenten
- med utgångspunkt i elevers behov, intressen och förmågor kunna planera, genomföra och utvärdera sammanhängande undervisningssekvenser förankrade i skolans styrdokument samt med djupa och breda ämneskunskaper och relevant ämnesdidaktisk teori,
- kunna problematisera den egna bedömningspraktiken grundat i vetenskap och beprövad erfarenhet,
- kunna samarbeta med elever och vuxna för att främja skolans värdegrund samt kritiskt värdera erfarenheterna grundat i vetenskap och beprövad erfarenhet samt
- kunna kritiskt granska aspekter av skolans systematiska kvalitetsarbete grundat i vetenskap och beprövad erfarenhet samt reflektera över den egna professionsutvecklingen och läraruppdraget i relation till skolans demokratiska uppdrag.
Kursen består av verksamhetsförlagd utbildning (vfu) på partnerskola under handledning av lärare. Vfu genomförs på heltid. Närvaro på skolan är obligatorisk.
Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan student och lärarutbildare på partnerskola och universitet. Studenten tar aktiv del i skolans löpande arbete med bland annat planering, undervisning, bedömning , betygsättning (där sådan görs), utvecklingssamtal, utvärdering, arbetslagsträffar, fortbildningsdagar och föräldrasamverkan. Studenten ska ta del av skolans digitala verktyg. Studenten dokumenterar kontinuerligt erfarenheter och reflektioner under kursens gång exempelvis i form av loggbok.
Kursen inleds med en obligatorisk kursintroduktion där kursens lärandemål, upplägg, examination och betygskriterier presenteras och förklaras. I mötet diskuterar studenten sina strategier för att stärka sin kompetens att uppnå lärandemålen.
Studenten ska kontakta sin handledare inför kursen för att planera utifrån skolans verksamhet och kursens lärandemål. I kursen ingår ett trepartssamtal där studenten reflekterar över genomförd undervisning tillsammans med handledaren och universitetsläraren. Riktmärket för trepartssamtalet är en timme. Universitetsläraren ansvarar för att samtalet dokumenteras En avstämning görs av studentens möjligheter att nå kursens samtliga lärandemål. Trepartssamtalet genomförs digitalt. Trepartssamtalet ska föregås och efterföljas av en reflektion tillsammans med handledare.Vid behov sker ett besök där studenten genomför undervisning som universitetsläraren observerar, följt av trepartssamtal på plats.
Studenten ska ges möjlighet att kontinuerligt reflektera över sin praktik och professionsutveckling både självständigt och tillsammans med handledare.
I kursen ingår en uppföljning mellan universitet och handledare. Uppföljningen genomförs digitalt och organiseras av universitetet.
Skolan ska erbjuda tid och plats för planering, handledning och individuell reflektion. Studenten ska ges möjlighet att förbereda kursens bedömningsformer.
Examinatorn (universitetsläraren) gör en samlad bedömning baserad på genomförd verksamhetsförlagd utbildning, handledarens vfu-rapport samt kursens bedömningsformer.
Examinationen består av:
- Studentens inlämnade planering och genomförda undervisning samt ett trepartssamtal
- Seminarium baserat på en skriftlig presentation av ett dilemma hämtat från verksamheten i relation till skolans värdegrund
- Individuell skriftlig text där lärandemålet om skolans uppdrag relateras till den egna professionsutvecklingen och läraruppdraget
Betygskriterier redovisas i kursguiden och delges studenterna under kursintroduktionen.
Om studenten inte slutför påbörjad kurs erhåller studenten betyget Underkänd.
Studenten äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.