Avancerad nivå
För tillträde till kursen krävs examen om minst 180 högskolepoäng i huvudämnet omvårdnad alternativt vårdvetenskap eller närliggande huvudämne av relevans för en hälso-och sjukvårdskontext, inklusive ett examensarbete om minst 15 högskolepoäng.
HSOMA Omvårdnad
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår som en obligatorisk kurs i Omvårdnad mastersprogram. Kursen kan även ges som fristående kurs.
Kursen behandlar kunskap och färdigheter avseende förbättringskunskap med fokus på säker och personcentrerad vård baserad på klinisk verksamhet och forskning. I kursen diskuteras även teorier och modeller för förbättringsarbete samt dess implementering. Slutligen behandlas akademiskt skrivande och vikten av att anta ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt.
Syftet med kursen är att den studerande ska tillägna sig fördjupad kunskap om förbättringskunskap, samt hur denna kan implementeras i klinisk verksamhet. Kursen syftar även till att studenten utvecklar fördjupad kunskap och förståelse för förbättringskunskap som särskilt fokuserar på säker och personcentrerad vård- och omvårdnad.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förklara och värdera olika teorier, modeller och redskap (t.ex. kvalitetsregister) för förbättring- och implementeringskunskap,
- diskutera och motivera relationerna mellan säker vård, personcentrerad vård och förbättringskunskap inom en hälso-och sjukvårdskontext
- identifiera ett förbättringsprojekt i klinisk kontext, skriftligt planera och diskutera hur detta kan implementeras, och
- tillämpa ett akademiskt skrivande, som kännetecknas av ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt.
För att studenten ska kunna uppnå lärandemålen presenteras kursinnehållet vid föreläsningar och seminarium. Lärandemål 1 presenteras vid en föreläsning samt behandlas i en skriftlig hemuppgift som särskilt fokuserar på den egna verksamhetens användning av kvalitetsregister. Lärandemål 2 behandlas vid föreläsningar. Lärandemål 3 behandlas vid ett posterseminarium där studenten presenterar sitt förbättringsprojekt. Lärandemål 4 bearbetas vid ett artikelseminarium där studenten ska ha identifierat en vetenskaplig artikel som behandlar något av begreppen förbättrings- och implementeringskunskap, säker vård eller personcentrerad vård. Vid seminariet diskuteras de identifierade artiklarna utifrån ett vetenskapligt och kritiskt perspektiv. Av de schemalagda momenten är artikelseminarium och posterseminarium obligatoriska.
Samtliga lärandemål (1–4) examineras genom en individuell, skriftlig examinationsuppgift i form av ett förbättringsprojekt. Examinationsuppgiften behandlas vid ett seminarium i form av ett opponent- och respondentskap. Fokus i bedömningen ligger på den individuella studentens förmåga att skriftligt tillämpa och kritiskt värdera teorier och modeller för förbättrings- och implementeringskunskap satt i relation till säker och personcentrerad vård. Fokus ligger också på studentens förmåga att kritiskt och konstruktivt kunna diskutera en annan students arbete. Vid bedömning läggs vikt vid såväl kvalitet/innehåll som form och struktur.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker via skriftlig inlämningsuppgift i händelse av att nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid.
Detaljerade bedömningskriterier återfinns i studiehandledning. För att erhålla betyget godkänd på kursen krävs närvaro på samtliga i kursen ingående obligatoriska moment (kursfordringar) samt godkänt betyg på den individuella skriftliga examinationsuppgiften. För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på den individuella, skriftliga examinationsuppgiften.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
¤ Markerar litteratur som återkommer i andra kurser inom mastersprogrammet
¤ Edberg AK, Ehrenberg A, Wijk H, Öhlen J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenserna inom sjuksköterskans specialistområde. Lund; Studentlitteratur. 600s.
Nelson E, Batalden P & Godfrey M, (2007). Quality by design, a clinical microsys-tems approach. San Francisco, Jossey-Bass. 459 s. finns som elektronisk resurs via Malmö universitets bibliotek.
Nilsen P, (red), (2010). Implementering – teori och tillämpning inom hälso- och sjuk-vård. Lund, Studentlitteratur. 263 s.
¤ Wensing M, Grol R, Grimshaw J (2020) Improving patient care – The implementa-tion of change in health care. 3 ed. Chicester, West Sussex: Wiley Blackwell 456 s. Finns som elektronisk resurs via Malmö universitets bibliotek
Dessutom ingår vetenskapliga studier, avhandlingar, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 150 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna.(HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.