Grundnivå
Grundläggande behörighet
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i något huvudområde.
Delkursen Idrottspsykologi på individnivå, 10 hp:
Delkursen behandlar idrottspsykologi på individnivå, där fokus läggs på faktorer som påverkar prestationen och hälsan hos den individuella idrottaren. Olika former av psykologiska färdigheter för att optimera prestationen och hälsan diskuteras samt hur dessa kan utvecklas. Vidare analyseras motivation i idrott, vad som styr den och hur den influerar aktiva inom idrotten. Faktorer som kan påverka idrottare i deras prestationsutveckling och hälsa, såsom karriärövergångar och skador, belyses.
Delkursen Gruppsykologi och ledarskap inom idrotten, 10 hp:
Delkursen utgår från gruppen och laget i ett psykologiskt perspektiv. Gruppsykologiska modeller diskuteras, och gruppsykologiska övningar genomförs och utvärderas. Kommunikation är en central aspekt i grupper och av stor betydelse för gruppens arbete och utveckling, varvid kommunikation som redskap och hur det kan användas, belyses. Vidare belyses rollen av ledaren i relation till gruppen.
Delkursen Motionspsykologi och fördjupningsarbete, 10 hp:
I delkursen fokuseras på fysisk aktivitet och motion utifrån ett psykologiskt perspektiv i hela livsspannet. Olika motionspsykologiska teorier kommer belyses, och möjliga interventioner för att få fler människor att röra på sig diskuteras. Inom barn- och ungdomsidrotten lyfts olika utmaningar som kan påverka ett hållbart idrottande.
Delkursen innebär vidare en översikt över grundläggande vetenskapliga arbetsmetoder och hur de kan tillämpas inom idrottspsykologin. Detta exemplifieras genom vetenskapliga artiklar inom området. Studenten producerar under handledning en uppsats inom ett område inom idrottspsykologin, som väljs i samråd med ansvariga lärare.
Delkursen Idrottspsykologi på individnivå, 10 hp:
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- redogöra för olika faktorer som påverkar idrottsprestationen
2. redogöra för psykologiska färdigheter kopplade till idrotten
3. reflektera över relevanta teorier i motivationspsykologi inom idrotten
4. reflektera över psykologiska faktorer kopplade till karriärövergångar inom idrotten
5. redogöra för psykologiska faktorer relaterade till idrottsskador
Delkursen Gruppsykologi och ledarskap inom idrotten, 10 hp:
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- reflektera över grupprocesser och gruppsykologi inom idrotten
2. förklara olika ledarskapsstrategier inom idrotten
3. redogöra för olika kommunikativa aspekter som redskap i idrotten
Delkursen Motionspsykologi och fördjupningsarbete, 10 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- förklara relevanta teoretiska begrepp inom motionspsykologi
2. redogöra för olika interventionsmöjligheter för att höja den fysiska aktiviteten hos barn och vuxna
3. redogöra för potentiella utmaningar inom barn- och ungdomsidrotten
4. tillämpa relevanta idrottspsykologiska teorier i ett uppsatsarbete
Delkursen Idrottspsykologi på individnivå, 10 hp:
Kursen innehåller varierande arbetsformer, så som föreläsningar, seminarier och praktisk tillämpning.
I delkursen ingår seminarier och praktiska moment som är obligatoriska. Frånvaro vid obligatoriska moment innebär en uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar det obligatoriska momentet. Uppgiften ska lämnas in under kursens gång och godkännas av examinerande lärare.
Delkursen Gruppsykologi och ledarskap inom idrotten, 10 hp:
Kursen innehåller varierande arbetsformer, så som föreläsningar, seminarier och praktisk tillämpning.
I delkursen ingår seminarier och praktiska moment som är obligatoriska. Frånvaro vid obligatoriska moment innebär en uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar det obligatoriska momentet. Uppgiften ska lämnas in under kursens gång och godkännas av examinerande lärare.
Delkursen Motionspsykologi och fördjupningsarbete, 10 hp
Kursen innehåller varierande arbetsformer, så som föreläsningar, seminarier och praktisk tillämpning.
I delkursen ingår praktiska moment som är obligatoriska. Frånvaro vid obligatoriska moment innebär en uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar det obligatoriska momentet. Uppgiften ska lämnas in under kursens gång och godkännas av examinerande lärare.
Delkursen Idrottspsykologi på individnivå, 10 hp:
Prov 1: Skriftlig salstentamen (Sit-in Exam) där delkursens samtliga lärandemål examineras.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Delkursen Gruppsykologi och ledarskap inom idrotten, 10 hp:
Prov 2: Muntlig tentamen (Oral Examination) där delkursens samtliga lärandemål examineras.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Delkursen Motionspsykologi och fördjupningsarbete, 10 hp
Prov 3: Muntlig tentamen (Oral Examination), 5 hp.
I detta prov examineras delkursens lärandemål 1–3.
Prov 4: Paper och muntlig tentamen (Paper and Oral Examination), 5 hp.
I detta prov examineras delkursens lärandemål 4.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Delkurs Idrottspsykologi på individnivå, 10 hp:
Henriksen, Kristoffer, Hansen, Jakob & Hvid Larsen, Carsten (2019). Mindfulness and acceptance in sport. Routledge. (252 s.)
Lindwall, Magnus, Stenling, Andreas & Weman Josefsson, Karin (2019). Motivation inom träning, hälsa och idrott – ett självbestämmande perspektiv. Studentlitteratur (416 s.)
Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2024). Foundations of Sport and Exercise Psychology. (Senaste upplagan). Human Kinetics Publishers. (736 s.)
Artiklar motsvarande ca 100 s. tillkommer.
Delkurs Gruppsykologi och ledarskap inom idrotten, 10 hp:
Eys, Mark, Evans, Blair M. & Benson, Alex (2020). Group dynamics in Sport . (5: e uppl.). Fitness Information Technology Inc. (430 s.)
Söderfjell, Stefan (2017). To team or not to team. Ett hum förlag. (198 s.)
Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2024). Foundations of Sport and Exercise Psychology. (Senaste uppl.). Human Kinetics Publishers. (736 s.)
Artiklar motsvarande ca. 100 s. tillkommer
Delkurs Motionspsykologi och fördjupningsarbete, 10 hp:
Biddle, Stuart, Mutrie, Nanette, Gorely, Trish, & Faulkner, Guy (2021). Psychology of Physicla Activity. Determinants, Well-being and Interventions. (4:e uppl.). Routledge. (482 s.)
Jhangiani, Rajiv S., Chiang, I-Chant A., Cuttler, Carrie & Leighton, Dana C. (2019). Research Methods in Psychology – (4:e uppl.). Kwantlen Polytechnic University. (Urval i samråd med lärare, ca. 100 s.)
Lindwall, Magnus, Stenling, Andreas & Weman Josefsson, Karin (2019). Motivation inom träning, hälsa och idrott – ett självbestämmande perspektiv. Studentlitteratur. (416 s.)
Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2024). Foundations of Sport and Exercise Psychology. (Senaste uppl.). Human Kinetics Publishers. (736 s.)
Artiklar motsvarande ca. 150 s. tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.