Grundnivå
1. en generell examen om 180 högskolepoäng på grundnivå inom en huvudområdesgrupp, eller
2. en yrkesexamen
Inget huvudområde
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 och gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenten ska vidareutveckla sin ämnesdidaktiska kompetens med särskilt fokus på läromedel, praktiska arbetsformer och samhällsfrågor för att kunna verka som lärare i grundskolans senare år, gymnasieskolan och vuxenutbildningen.
Läromedel analyseras och problematiseras utifrån gällande styrdokument samt olika didaktiska perspektiv.
Vidare behandlas undervisningsämnet i ett större perspektiv genom att det relateras till komplexa samhällsfrågor.
Att arbeta undersökande och praktiskt i klassrummet, laboratoriet och/eller i andra miljöer, behandlas ämnesdidaktiskt i relation till bland annat styrdokumenten, ämnets karaktär, planering, säkerhetsaspekter och frihetsgrader.
I kursen problematiseras planering av undervisning med koppling till läroplanerna för grundskolans senare år, gymnasiet och vuxenutbildningen. Vidare undersöks och värderas olika didaktiska val och tillvägagångssätt i relation till ämnesdidaktisk teori och forskning.
Studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning bearbetas i relation till kursinnehållet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera och kritiskt granska läromedel
- exemplifiera och reflektera över hur undervisningsämne kan knytas till aktuella samhällsfrågor
- redogöra för och reflektera över hur ämnesundervisning kan genomföras praktiskt undersökande
- utforma och problematisera en undervisningsplanering på ämnesdidaktisk grund.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade relationer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande.
Kursen innehåller obligatoriska moment och dessa inkluderar kursens alla seminarier och alla praktiska moment.
Prov 1: Skriftlig hemtentamen (Written Take Home Examination), 4 hp. I detta prov examineras mål 1 och 2.
Prov 2: Muntlig presentation (Oral Presentation), 4 hp. I detta prov examineras mål 3 och 4.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Andrée, Maria; Bladh, Gabriel; Carlgren, Ingrid och Tväråna, Malin (2021) Ämneslärarens arbete. Natur och Kultur (ca 120 s som väljs i samråd med lärare)
Ekborg, Margareta; Ideland, Malin; Lindahl, Britt; Malmberg, Clas och Ottander, Christina (2016) Samhällsfrågor i det naturvetenskapliga klassrummet. Gleerups (179 s)
Jakobson, Britt; Lundegård, Iann och Wickman, Per-Olof (red) (2014) Lärande i handling. En pragmatisk didaktik. Studentlitteratur (259 s)
Larsson, Staffan (2013) Vuxendidaktik: fjorton tankelinjer i forskningen om vuxnas lärande. Natur och Kultur (243 s)
Utöver ovanstående litteratur tillkommer artiklar, ämnesrelaterad ämnesdidaktisk litteratur samt läroplanerna för grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen (styrdokument).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.