Grundnivå
Grundläggande behörighet
LASOC / Sociologi
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
.
Kursens syfte är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i sociologiska teorier och metoder samt till att ge studenten inblick i hur sociologiska perspektiv tillämpas för att förstå aktuella samhällsfrågor.
Delkurs 1: Den sociologiska blicken (5hp)
Syftet med delkursen är att studenten ska utveckla kunskaper om vad det innebär att tänka sociologiskt. I delkursen introduceras sociologiska perspektiv samt verktyg för att förstå samband mellan individuella problem och den bredare sociala världen genom så kallad sociologisk fantasi. Delkursen behandlar översiktligt hur sociologisk forskning närmar sig teman såsom ojämlikhet, kön, klass, avvikelser, arbete, institutioner och kultur.
Delkurs 2: Sociologiska teorier: upptäckter och återupptäckter (10hp)
Syftet med delkursen är att introducera grunderna i klassiska och moderna sociologiska teorier. I ett första moment behandlas sociologins framväxt som vetenskap med en grundläggande översikt av centrala frågor, forskningsområden och debatter inom klassisk sociologisk teori. Studenten får möjlighet att kritiskt granska sociologiska klassiker. I ett andra moment introduceras centrala perspektiv inom modern och samtida sociologisk teori. Fokus är på sociologiska teman såsom aktör och struktur, makt, modernitet och institutioner. Delkursen behandlar hur sociologiska teorier kan användas för att analysera olika aspekter av det sociala livet såsom utbildning, kön, arbete och familj.
Delkurs 3: Samhällsvetenskapliga metoder och vetenskapsteori (7,5 hp)
Delkursen är en introduktion till vetenskapsteoretisk terminologi samt olika vetenskapsteoretiska traditioner inom samhällsvetenskaper. Under kursen relateras sociologisk kunskap till olika vetenskapsteoretiska och intellektuella traditioner. Studenten får inblick i vetenskapliga metoder både inom kvalitativ och kvantitativ forskning genom beskrivningar av forskningsprocessens olika delar. Studenten övar också på att självständigt söka efter vetenskaplig litteratur och använda sig av vetenskapliga referenser.
Delkurs 4: Sociologiska perspektiv på samhällsfrågor (7,5 hp)
Delkursen behandlar analyser av aktuella samhällsfrågor utifrån sociologiska teorier och perspektiv. Fokus är på Sverige i ett transnationellt sammanhang. Delkursen tar upp hur samhällsfrågor kan förstås och förklaras utifrån aktör- och strukturperspektiv samt utifrån olika perspektiv på social förändring. Innehållet inkluderar ämnen såsom globalisering, nationalism, avregleringar, prekärt arbete, jämställdhet och migration som exempel på samtida processers påverkan på och konsekvenser för olika samhällsgrupper.
Delkurs 1: Den sociologiska blicken (5hp)
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna…
- förklara vad som utmärker sociologisk fantasi
- beskriva grundläggande sociologiska perspektiv
- identifiera sociologisk terminologi och forskningstraditioner
- analysera hur sociologiämnet bidrar till människors förståelse av samhället
Delkurs 2: Sociologiska teorier: upptäckter och återupptäckter (10hp)
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna…
- redogöra för grunddragen i klassiska och samtida sociologiska teorier i ett jämförande perspektiv
- kritiskt granska sociologiska klassiker
- tillämpa olika sociologiska teorier för att skapa förståelse av samtiden
- använda sociologisk teori för att analysera ett ämne av sociologisk relevans
Delkurs 3: Samhällsvetenskapliga metoder och vetenskapsteori (7,5 hp)
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna…
- identifiera och förklara centrala vetenskapsteoretiska traditioner och begrepp inom samhällsvetenskap
- redogöra för olika samhällsvetenskapliga metoder samt hur de skiljer sig åt i praktiken
- jämföra och problematisera forskningsprocessen i kvalitativa respektive kvantitativa metoder
Delkurs 4: Sociologiska perspektiv på samhällsfrågor (7,5 hp)
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna…
- förklara relationer mellan aktör- och strukturperspektiv inom sociologisk teori
- använda en vetenskaplig artikel för att problematisera samhällsfrågor
- skriftligt tillämpa och presentera sociologisk teori på en vald samhällsfråga
Delkurs 1: Den sociologiska blicken (5hp)
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarium och workshops. Studenten förväntas att aktivt bidra med reflektion och perspektiv till undervisningen.
Delkurs 2: Sociologiska teorier: upptäckter och återupptäckter (10hp)
Delkursen innehåller varierande undervisningsformer såsom föreläsningar och seminarier. Teoretiska föreläsningar varvas med praktiska undervisningsinslag såsom film och student-ledda diskussioner utifrån debattartiklar. Studenten förväntas aktivt bidra med regelbundna reflektioner på valda delar av kursmaterialet.
Delkurs 3: Samhällsvetenskapliga metoder och vetenskapsteori (7,5 hp)
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarium och workshops. Studenten förväntas att aktivt bidra med reflektion och perspektiv till undervisningen.
Delkurs 4: Sociologiska perspektiv på samhällsfrågor (7,5 hp)
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarium och workshops. Studenten förväntas att aktivt bidra med reflektion och perspektiv till undervisningen.
Delkurs 1: Den sociologiska blicken (5hp)
Samtliga lärandemål (1–4) examineras genom en skriftlig salstentamen.
För delkursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Delkurs 2: Sociologiska teorier: upptäckter och återupptäckter (10hp)
Prov 1: Skriftlig hemtentamen (Written Take-home Exam), 8 hp. Detta prov examinerar Lärandemål 1-3.
Prov 2: Seminarium (Oral seminar), 2 hp. Detta prov examinerar Lärandemål 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Delkurs 3: Samhällsvetenskapliga metoder och vetenskapsteori (7,5 hp)
Samtliga lärandemål (1–3) examineras genom en skriftlig salstentamen.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Delkurs 4: Sociologiska perspektiv på samhällsfrågor (7,5 hp)
Samtliga lärandemål examineras genom ett paper (Paper)
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Delkurs 1: Den sociologiska blicken (5 hp)
Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2021). Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur. (65 s.)
Hedenus, Anna, Björk, Sofia & Shmulyar Gréen, Oksana (2015) (red.). Feministiskt tänkande och sociologi: teorier, begrepp och tillämpningar. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. (100 s.)
Mills, C. Wright (1997 [1959]). Den sociologiska visionen. (2. bearb. uppl.) Lund: Arkiv. (200 s.)
Vetenskapliga artiklar i ett urval om ca 200 sidor tillkommer i samråd med undervisande lärare.
Delkurs 2: Sociologiska teorier: upptäckter och återupptäckter (10 hp)
Connell, Raewyn W. (1997). Why Is Classical Theory Classical? The American Journal of Sociology, 102(6) s. 1511–1557. (46 s.)
Edling, Christofer & Liljeros, Fredrik (2016 el. tidigare) (red.). Ett delat samhälle. Makt, intersektionalitet och social skiktning. Stockholm: Liber. (219 s.)
Eklund, Lisa & Isenberg, Bo (2022). Sociologins klassiker. Upptäckter och återupptäckter. Lund: Studentlitteratur. (396 s.)
Hedenus, Anna, Björk, Sofia & Shmulyar Gréen, Oksana (2015). (red.) Feministiskt tänkande och sociologi: teorier, begrepp och tillämpningar. Lund: Studentlitteratur. (288 s.)
Vetenskapliga artiklar i ett urval om ca 200 sidor tillkommer i samråd med undervisande lärare.
Delkurs 3: Samhällsvetenskapliga metoder och vetenskapsteori (7,5 hp)
Alvehus, Johan, Eldén, Sara, Wästerfors, David och Öhlin, Sara (2025). *Metodboken: Att tänka, undersöka, analysera och skriva på samhällsvetenskapliga grunder.*Lund: Studentlitteratur. (608 s.)
Andreasson, Jesper & Johansson, Thomas (2020). Vetenskapsteori: grunder och tillämpning. Lund: Studentlitteratur. (223 s.)
Tracy, Sarah J. (2010). Qualitative Quality: Eight “Big-Tent” Criteria for Excellent Qualitative Research, Qualitative Inquiry, 16(10) s. 837–851
Delkurs 4: Sociologiska perspektiv på samhällsfrågor (7,5 hp)
Tematisk vetenskaplig litteratur om ca 1500 sidor väljs i samråd med kursansvarig.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.