Avancerad nivå
En yrkesexamen avsedd för undervisning om minst 90 hp med/samt ett självständigt arbete om 15 hp
Eller
En yrkesexamen avsedd för undervisning om minst 180 hp med/samt ett självständigt arbete om 15 hp
Eller
En kandidatexamen i pedagogik med/samt ett självständigt arbete om 15 hp
Eller
En studie- och yrkesvägledarexamen med/samt ett självständigt arbete om 15 hp
Huvudområde Pedagogik
Kursen syftar till att studenterna fördjupar sin förståelse för pedagogik som forskningsområde och relaterade forskningsprocesser.
I kursen studeras och diskuteras pedagogisk nationell och internationell forskning och de kritiska frågor som aktualiseras i förhållande till utgångspunkter och forskningsprocess.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- värdera och problematisera pedagogisk forskning ur ett idéhistoriskt perspektiv
- identifiera och redogöra för centrala begrepp och teoretiska perspektiv inom pedagogisk forskning
- analysera och redogöra för forskningsprocessers olika aspekter
Kursens övergripande pedagogiska inramning är seminarieformen. Seminarier varvas med föreläsningar, arbete i grupp och individuella presentationer. Responsgivning studenterna emellan tillämpas genomgående i kursen.
Prov 1: Analys av vetenskaplig artikel (Analysis of Article) 3hp
Inom ramen för en gruppuppgift redovisar studenten sin analys av en vetenskaplig artikel utifrån vetenskapsfilosofiska och metodologiska utgångspunkter relaterade till pedagogik. Analysen presenteras vid ett seminarium (lärandemål 1 och 3)
Prov 2: Individuell text (Paper) 4,5 hp
I texten analyseras och diskuteras en teori/perspektiv inom pedagogisk forskning mot bakgrund av andra pedagogiska perspektiv (lärandemål 2)
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 2.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Burman, Anders. (2014)Pedagogikens idéhistoria. Uppfostringsidéer och utbildningsideal under 2500 år. Lund: Studentlitteratur. (296 s)
Kroksmark, Tomas (red.). (2011)Den tidlösa pedagogiken. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur (i urval ca 200 s.)
Schött, Kristina. (2015). Studentens skrivhandbok. (3. [bearb.] uppl.) Stockholm: Liber. 185 s.
Serder, Margareta. & Jobér, Anna. (red.) (2021). Vetenskapliga teorier för lärare. (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. Kap 1-2, 36 s.
Artiklar väljs i samråd med kursansvarig.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.