Avancerad nivå
Minst betyget godkänt på kurserna:
• Professionell mellanmänsklig kommunikation inom datavetenskap och medieteknik
• Design och utvärdering av innovation
• Prototyptekniker
Alternativt, minst betyget godkänt på kurserna:
• Professionell mellanmänsklig kommunikation inom datavetenskap och medieteknik
• Innovation och strategiskt tänkande
• Prototyping
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet datavetenskap och kan ingå i examensfordringarna för mastersexamen i datavetenskap.
Kursen ingår alternativt i huvudområdet medieteknik och kan ingå i examensfordringarna för mastersexamen i medieteknik.
Syftet med kursen är att studenten förbereder sig för ett professionellt arbete utifrån tidigare förvärvade kunskaper. Studenten utvecklar insikt i och praktisk erfarenhet av hur det är att leda och arbeta i ett innovationsprojekt som fokuserar på en verklighetsförankrad utmaning utan någon specificerad lösning.
Varje student ingår i ett eller flera projekt och studenten tränar och utvecklar sin förmåga till lagarbete och ökar sin medvetenhet om hur man tillsammans kan utveckla innovativa och framgångsrika produkter.
Studenten väljer också ett område inom vilket studenten fördjupar sina kunskaper och förmedlar dessa kunskaper till relevanta intressenter.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna visa
1. kunskap om, och förståelse för, vad som krävs för att delta i och leda ett innovationsprojekt, inbegripet exempelvis sociala relationer, konflikthantering och ledarskap.
2. fördjupad kunskap och förståelse inom ett för programmet relevant område.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna visa
3. förmåga att kritiskt och kreativt bedöma och hantera komplexa situationer med begränsad information,
4. färdighet och förmåga att tillämpa lämpliga metoder,
och verktyg för att konstruera en behovs- och målgruppsanpassad lösning på en verklighetsförankrad utmaning,
5. förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser i dialog med olika grupper
6. färdighet och förmåga att i ett team planera, genomföra, leda och utvärdera innovationsprocesser inom givna tidsramar.
7. förmåga att identifiera och kommunicera ett intressant fördjupningsområde inom ett för programmet relevant område samtidigt som relevant forskning är identifierad och applicerad i relation till fördjupningsområdet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga:
8. att göra bedömningar och förhålla sig till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
9. att göra bedömningar och förhålla sig till ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet,
10. att reflektera över sin roll och utveckling i relation till processen, metoderna, teamet och lösningen, och
11. att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Ett fåtal föreläsningar/workshops/seminarier genomförs under kursen och kommer därutöver bestå av självständigt arbete, projektarbete och handledning.
Betygssättning baseras på muntlig och skriftlig examination, inklusive aktiv medverkan, genom följande moment:
• Projektarbete – 10HP - UA – examinerar lärandemål 1 samt 3-6 och 9
• Reflektionsuppgift – 2,5HP – UA - examinerar lärandemål 1, 5, 10, 11.
• Fördjupningsuppgift – 2,5HP – UA – examinerar lärandemål 2, 5, 7, 12 .
Krav för betyg godkänt (A-E): Godkänt på samtliga moment.
Slutligt kursbetyg viktas enligt:
• Projektarbete: 1
• Reflektionsuppgift: 1
• Fördjupningsuppgift: 1
Studenten förväntas återkomma till litteratur från sina tidigare under inom programmet och förväntas i tillägg till detta självständigt söka och välja relevant litteratur för olika uppgifter inom kursen
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.