Grundnivå
Grundläggande behörighet.
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fristående kurs.
- Information och representation; märkspråk och HTML5
- Presentation på webben; formatmallar och CSS
- Standarder och ”best practices”
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa kunskap om aktuella versioner av HTML och formatmallar (CSS), samt en förståelse i hur dessa används för att skapa funktionella och attraktiva webbplatser
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- konstruera webbsidor baserat på för området aktuella standarder, med viss hänsyn till tillgänglighet och kompatibilitet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- förhålla sig till standarder och ”best practices” inom webbutveckling
Förutom kurslitteratur finns kursmaterial i form av skrivna föreläsningar, videoföreläsningar, exempel och övningar att tillgå. Detta material har som fokus att förbereda studenten inför inlämningsuppgifterna. Kursen har även ett forum där frågor om kursen i allmänhet, kursens material och kursens inlämningsuppgifter kan diskuteras.
Distans:* Undervisningen byggs helt kring kursmaterial som är tillgängligt via Internet. Undervisningen förutsätter tillgång till dator med internetanslutning. Inga schemalagda sammanträden eller fysiska träffar planeras.*
Kursen examineras genom en serie inlämningsuppgifter.
- Niederst Robbins, Jennifer. Learning Web Design, A beginner's guide to html, css, javascript, and web graphics. O'Reilly Media.
Alternativt:
- Staflin, Rolf (2011). HTML 5: HTML och CSS-boken. Sundbyberg: Pagina.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.