Avancerad nivå
Genomgångna kurser: EL615E English and Education: Language Teaching in Theory and Practice I
Kursen ingår i Engelska och lärande, masterprogram.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga att med kvalitativa metoder belysa lärares uppfattningar om lärande och språkundervisning utifrån styrdokument och relevant forskning.
Kursen inbegriper ett fördjupat studium av kvalitativa forskningsmetodologiska frågor, inklusive forskningsetik och källkritik. Vidare fokuserar kursen på en fördjupad analys av lärares uppfattningar om lärande och språkundervisning i spänningsfältet mellan läraruppdraget, elevers skilda erfarenheter och behov samt i ljuset av skolverksamhetens institutionella villkor och ramar.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- utifrån relevanta metodologiska och etiska överväganden, utforma, planera, motivera, och genomföra en kvalitativ intervju med en lärare på fältet om hens uppfattningar om lärande och engelsk språkundervisning
- analysera och redovisa intervjudata med styrdokumenten, relevant forskning samt verksamhetens mål som utgångspunkt
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, klassrumsobservationer, självstudier, studiebesök och arbete i grupp.
Lärandemål 1 och 2 examineras genom en muntlig redovisning av en skriftlig analys.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Cohen, Louis, Manion, Lawrence, & Morrison, Keith (2018). Research Methods in Education. New York: Routledge. (916 s.)
Kvale, Steinar. (2007). Doing interviews. Thousand Oaks: Sage Publications (157 s.)
Tillkommer texter i omfång av ca 150 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Engelska och lärande: Språkundervisning i teori och praktik II