Kursplan våren 2025
Kursplan våren 2025
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Gäller från
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Inget huvudområde
Innehåll
Kursen syftar till att utveckla studenters skrivande på svenska.
Genom en processorienterad arbetsmetod får studenten möjlighet att skriva uppsatser och utveckla aspekter som struktur, språk och stil. Kursen har ett svenska som andraspråksperspektiv med fokus på fortsatta akademiska studier.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
producera texter i olika genrer med fokus på struktur, språk och stil anpassat för akademiska studier
Arbetsformer
Arbetsformerna är självstudier, skriftliga inlämningsuppgifter i portfolioform och återkoppling från lärare.
Bedömningsformer
Kursens lärandemål examineras genom en portfolio.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Fasth, Cecilia & Kannermark, Anita (2019). Form i fokus C med facit. Lund: Folkuniversitets förlag. (ca 200 s)
Extra material, max 100 sidor, kan tillkomma.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.