Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: ML226C Matematik och lärande: Algebra, funktioner och problemlösning (genomgången)
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i programmering främst för att kunna lösa problem inom diskret matematik.
I kursen behandlas grunderna för programmering i ett högnivåprogramspråk (Python). Studenterna introduceras till programmeringens allmänna logik, syntax och semantik. Vidare behandlas programmeringens byggstenar, som loopar, villkor, algoritmer och rekursion. Med hjälp av programmering löser studenterna problem som behandlar bland annat diofantiska ekvationer, differensekvationer och modulär aritmetik. Med hjälp av programmering undersöker studenterna också klassiska historiska problem, exempelvis Collatz problem och talföljder såsom Fibonaccis talföljd. Vidare behandlas didaktik vad gäller programmering.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- använda och tolka grundläggande begrepp inom programmering
- konstruera egna program som undersöker och/eller löser problem hämtade från den diskreta matematiken
- redogöra för och planera bedömning i matematik utifrån ett likvärdighetsperspektiv
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar samt workshops och grupparbeten framför dator.
Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare.
Lärandemål 1 examineras i form av en salstentamen.
Lärandemål 2 examineras i form av en portfolio.
Lärandemål 3 examineras i form av en muntlig presentation.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Eriksson, Kimmo & Gavel, Hillevi (2013). Diskret matematik och diskreta modeller. Lund: Studentlitteratur (s. 38-60)
Führer, Claus; Solem, Jan-Erik & Verdier, Olivier (2016). Scientific Computing with Python 3. Birmingham: Packt Publishing Limited. (332 s)
Vetenskapliga artiklar samt andra texter som hämtas t.ex. från matematiklyftets lärportal etc. (ca 100 s)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.