Kursplan
Kursplan hösten 2028
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Behörighetskrav
För tillträde till termin 5 krävs att de obligatoriska kurserna från termin 1-3 är godkända.
Huvudområde
HSSXO / Sexologi
Fördjupningsnivå
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i termin 5 i masterprogrammet i sexologi.
Innehåll
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om sexuella problem och dysfunktioner, samt tillägnar sig ett analyserande förhållningssätt gällande klassificerings- och diagnossystem kopplat till sexuella dysfunktioner.
Kursen behandlar medicinska, psykologiska, sociala och kulturella aspekter av sexuella problem och sexuella dysfunktioner med utgångspunkt från olika vetenskapsområden. Dessutom diskuteras och analyseras klassificerings- och diagnossystem gällande sexuella dysfunktioner, dels genom ett historiskt, och dels genom ett samtida perspektiv. Vidare berörs såväl forskning som praktiska erfarenheter gällande problem och dysfunktioner inom det sexologiska området. Kursen innehåller moment med analys av fallbeskrivningar.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera olika sexuella problem och sexuella dysfunktioner utifrån ett helhetsperspektiv,
- förklara tänkbara medicinska, psykologiska, sociala och kulturella aspekter av sexuella problem, och
- kritiskt reflektera kring klassificerings- och diagnossystem gällande sexuella dysfunktioner.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, diskussioner, obligatoriska moment så som grupparbeten och tvärgruppsseminarier, samt individuell bearbetning av kursens innehåll i form av självständigt projektarbete. I kursen ingår även individuella reflektionsövningar. Lärandemål 1-3 uppnås genom aktivt deltagande i angivna arbetsformer samt bearbetning av kursens innehåll såväl i grupp som enskilt.
Bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras individuellt genom muntlig och skriftlig redovisning av projektarbete där fokus för bedömningen är studentens förmåga att analysera tänkbara samband mellan medicinska, psykologiska, sociala och kulturella aspekter av ett sexuellt problem. Lärandemålen examineras även genom en individuell skriftlig tentamen där fokus för bedömning är studentens förmåga att kunna analysera sexuell problematik utifrån ett helhetsperspektiv.
Specifika bedömningskriterier för de enskilda examinationerna framgår i studiehandledningen.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid.
För Godkänt betyg krävs Godkänt resultat på muntlig och skriftlig redovisning av projektarbetet och individuell skriftlig tentamen samt att alla obligatoriska delar har genomförts med godkänt resultat. För Väl Godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt på den individuella skriftliga tentamen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.