UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Samverkan i komplexa system

Engelsk benämning

Collaboration in Complex Systems

Kurskod

OL612A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2025-01-20

Inrättandedatum

2011-05-19

Fastställandedatum

2024-03-25

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kurserna OL610A Det offentliga ledarskapet 15 hp samt minst 7,5 hp slutförda inom kursen OL611A Organisering i förändring 15 hp.

Huvudområde

KSLOA / Ledarskap och organisation

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Ledarskap och organisation på avancerad nivå (A1F).

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper och färdigheter rörande samverkan över organisationsgränser och samverkan mellan politiska nivåer inom offentlig sektor i olika nordiska länder.

Under kursen tillgodogör sig studenten kunskap om teorier och empirisk forskning kring temat samverkan och deltagande samt olika organisationsformer genom vilka denna samverkan sker.

Efter genomgången kurs ska studenten ha utvecklat en djupare förståelse av den komplexitet som hållbart gränsöverskridande samverkan innebär, samt med stöd av aktuella och konkreta exempel ha utvecklat sin förmåga att arbeta i miljöer som kräver flexibilitet och förhandling.

I denna kurs behandlas två övergripande perspektiv på samverkan: samverkan som ett politiskt styrmedel (vilket inkluderar de speciella utmaningar som finns i politiskt styrd samverkan), samt samverkan som organisering (vilket inkluderar hur samverkan ofta organiseras i projekt, och hur samverkan också leder till organisering, såsom möten och skapande och återskapande av relationer och aktiviteter).

Delmoment 1 (5 hp):

I detta delmoment fokuseras samverkan som styrnings- och organiseringsform utifrån nordiska välfärdsperspektiv. Delmomentet behandlar följande innehåll:

  • De nordiska välfärdsregimerna i ett europeiskt perspektiv
  • Samverkan och samskapande som organiseringspraktik (co-produktion, cross sector collaboration, partnerships etc)
  • Projekt som organiseringsform vid samverkan
  • Samverkan i praktiken – genomförande av ett praktiskt projekt (case)

Delmoment 2 (10 hp):

I detta delmoment behandlas följande innehåll:

  • Politisk styrning av och genom samverkan
  • Ledarskap i samverkansprocesser
  • Relationen styrning uppifrån och samverkan på bredden
  • Samverkan i praktiken - casearbete

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten:

  1. visa kunskap om när och varför organisationer samverkar
  2. visa kunskap om och visa förståelse av de problem som samverkan kan leda till och vilka strategier som finns för att bemästra dessa problem
  3. visa kunskap om ledarskapets roll i samverkansprocesser
  4. visa förståelse av den politiska styrningens roll i olika samverkansprojekt
  5. kunna göra bedömningar av organisatorisk samverkan som arbetsmetod
  6. kunna reflektera kring relationen mellan politiska roller och tjänstemannaroller i samverkansprocesser
  7. kunna analysera samverkansprojekt i praktiken
  8. visa förmåga att förhålla sig till olika aktörers förutsättningar för samverkan, exempelvis vad gäller ekonomi, huvudmannaskap, professionell bakgrund, reglering och organisatoriska rutiner
  9. kunna värdera de förutsättningar för samverkan som politiken ger
  10. visa förmåga att ta hänsyn till etiska aspekter och offentlig reglering i samverkansprocesser
  11. visa förmåga att kritiskt reflektera kring ledares ansvar i samverkansprocesser

Arbetsformer

Arbetsformerna omfattar föreläsningar, lärarledda och studentledda seminarier samt case-arbete som genomförs i grupp.

Bedömningsformer

Delmoment 1:

Genomförande av ett projekt (case) som redovisas muntligt (i grupp) och genom individuell skriftlig inlämning, 5 hp, U/G (lärandemål:1, 2, 3, 5 och 7)

Delmoment 2:

Individuell examination, 10 hp, U/VG (lärandemål: 4, 6, 8-11)

För godkänt betyg på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända. För väl godkänt på hela kursen krävs dessutom att den individuella examinationen i delmoment 2 är väl godkänd.

Kurslitteratur

  • Ahrne, G. & Brunsson, N. (2008). Meta-organizations. Edward Elgar, Cheltenham. (187 s) ISBN 978 1 84980 886 6 (paperback).
  • Godenhjelm, S., Mäkinen, E. & Niemivuo, M. (Red.) (senaste upplagan). Förvaltning och rättssäkerhet i Norden. Utveckling, utmaningar och framtidsutsikter. SLS / Appell förlag, Stockholm
  • Fred, M. & Godenhjelm, S. (Red.) (senaste upplagan). Projectification of Organizations, Governance and Societies. Theoretical Perspectives and Empirical Implications. Palgrave Macmillan, London
  • Hedlund, G. & Montin, S. (red). (2009). Governance på svenska. ISBN 978-91-7335-021-1 Stockholm : Santérus Academic Press Sweden. (210 s).
  • Löfström, M. (2010). Samverkan och gränser: studier av samverkansprojekt i offentlig sektor. Diss. Göteborgs universitet, Göteborg. (111 s).
  • Peters, G., Pierre, J., Sörensen, E. & Torfing, J. (Red.) (senaste upplagan). A Research Agenda for Governance. Elgar Research Agendas, Chelterham

Kompletterande vetenskapliga artiklar som tillhandahålles elektroniskt.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.