Avancerad nivå
Kandidatexamen eller motsvarande om minst 180 högskolepoäng samt kunskaper motsvarande Engelska 6 från svensk gymnasieskola.
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Ingår i huvudområdet Urbana studier på nivå 91-120hp
Syftet med kursen är att studenter ska utveckla kunskap och förmåga i strategisk styrning och utveckling av företag och organisationer för att hantera urbana utmaningar. Kursen ger också fördjupade kunskaper i tjänsteinnovation där urbana och teknologiska utmaningar förändrar förutsättningar för olika aktörers verksamheter samt för hållbar samhällsutveckling. Teknik både utmanar och sammanför aktörer i strävan att göra affärer och skapa lösningar som kan generera värde för samhälle och företag. Samtidigt behövs ett kritiskt förhållningssätt till teknikutveckling och medvetenhet om såväl positiva som negativa effekter för städer och samhällen.
Kursen struktureras i två moduler:
1. Strategic Management (7,5hp)
Syfte i denna del är att studenter ska kunna utveckla en organisations strategiska mål och vision, med hjälp av fördjupade teoretiska kunskaper, praktik och modeller. Studenterna ska kunna förstå och utveckla teorier och implementering av strategier i en föränderlig omvärld.
2. Service Innovation (7,5hp)
Delmomentet syftar till att utveckla en fördjupad förståelse för vilken roll som innovationer kan betyda för de utmaningar som finns för att bygga hållbara städer. Studenterna kommer att få en fördjupad kunskap och förmåga att diskutera och utveckla teorier, metoder och processer för kreativ problemlösning och tjänsteinnovation, inom urban och social innovation och ny teknologi (digitalisering).
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
- visa kunskap och förståelse för koncept, principer och teorier inom strategiformulering och –implementering
- identifiera, analysera och kritiskt utvärdera exempel på fall/case samt ge förslag på lösningar baserade på forskning och praktik inom Strategic Management
- visa kunskap och förståelse för koncept, principer och teorier inom innovation som påverkar urbana förändringar och utmaningar
- reflektera och kritiskt tillämpa kunskap om urbana innovationsmetoder och processer för att utveckla kreativa lösningar och exempelfall
- självständigt och kritiskt söka, värdera, ta fram och utveckla vetenskaplig kunskap inom Strategic Management och tjänsteinnovation
- kommunicera skriftligt och muntligt resultat av självständigt genomförd studie
Kursen innehåller föreläsningar, workshop, grupparbete, skriftliga inlämningar, seminarier och presentationer.
Modul 1
Aktivt deltagande i seminarier och inlämning av skriftliga seminarieuppgifter (2,5 hp) (UG) (lärandemål 1-2 och 5)
Skriftlig examination (5hp) (UA) (lärandemål 1-2 och 5)
Modul 2
Aktivt deltagande i seminarier och inlämning av skriftliga seminarieuppgifter (2,5 hp) (UG) (lärandemål 3- 6)
Presentation och inlämning av självständigt skriftligt arbete (5hp) (UA) (lärandemål 3- 6)
Information om hur slutbetyg på kursen bestäms går att finna i kursdokumentation som tillhandahålls vid kursstart.
- Bloomberg Philanthropies. (2014). Transform Your City Through Innovation: The Innovation Delivery Model for Making it Happen. Bloomberg Philanthropies. (provided electronically)
- Whittington, R. (senaste upplagan). What is strategy- and does it matter? Cengage Learning EMEA, Andover.
- Whittington, R., Regnér, P., Angwin, D., Johnson, G. & Scholes, K. (lsenaste upplagan). Exploring Strategy, Text and Cases. Pearson, London.
Kompletterande vetenskapliga artiklar tillhandahålles elektroniskt. Kurslitteratur motsvarar cirka 1500 sidor total.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.