Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: HL233C Historia och lärande: Förändringsprocesser och levnadsvillkor efter 1800 (genomgången)
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga att undervisa om långsiktiga historiska förändringsprocesser och förklaringsmodeller till dessa processer. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sin förmåga att reflektera över styrdokument, elevers olika förutsättningar, relaterade till ämnet, och läromedel.
Kursen behandlar långsiktiga historiska förändringsprocesser, som ökar nutidsförståelsen samt kunskapen om att människor i olika tider har levt under olika ekonomiska, politiska, tekniska och kulturella villkor. Olika framställningar av dessa processer analyseras och diskuteras med hjälp av olika historiska förklaringsmodeller och teoretiska begrepp, som introduceras i kursen. Förmågan att planera undervisning om förändringsprocesser och orsakssamband, utifrån elevers olika förutsättningar är central och bearbetas på olika sätt i kursen. I kursen behandlas även aktuella styrdokument och läromedel.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera och diskutera framställningar av långsiktiga historiska förändringsprocesser, och aktörers handlande i dessa, utifrån olika förklaringsmodeller
- analysera och diskutera hur olika framställningar av långsiktiga förändringsprocesser påverkar vår förståelse av nutiden och framtiden
- kritiskt granska och värdera läromedel, innehåll och arbetsformer i relation till både styrdokument och elevers olika förutsättningar och behov
- planera och utvärdera undervisningsprojekt som syftar till att elever kan redogöra för långsiktiga historiska förändringsprocesser utifrån någon, eller några relevanta förklaringsmodeller
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, obligatoriska seminarier och studiebesök, övningar och studenters skriftliga och muntliga presentationer.
Prov 1: Tre papers med textseminarier (Three Papers with Seminars) 7,5 hp. Detta prov examinerar lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftlig examination (Written Exam) 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3-4.
Vid eventuell omtentamen av prov 1 kan examinationsformen ändras till individuell skriftlig tentamen.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Ammert, Niklas (red.)Att spegla världen. Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur (s 139-155, 193-218, 279-292, 317-340) (77 s)
Shemilt, Denis (2009). Drinking an ocean and pissing a cupful: How adolescensts make sense of history. I: Symcox, Linda & Wischut, Arie (eds.)National history standards. The problem of the canon and the future of teaching history. Information Age Publishing (69 s)
Wendell, Joakim (2014). Förklaringar är ju allt på nåt sätt [Elektronisk resurs] : en undersökning av hur fem lärare använder historiska förklaringar i undervisningen. Licentiatavhandling Karlstad : Karlstads universitet. (154 s)
Synteser, eller översiktsverk, (ca 1 800 s). Titlar meddelas av kursledaren före kursstart.
Artiklar och texter i urval (ca 100 s)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.