Avancerad nivå
Kandidatexamen eller motsvarande, minst 90 hp i idrottsvetenskap, sport management, sport business, folkhälsovetenskap, hälsopedagogik, hälsopromotion, idrottspsykologi, ämneslärarutbildning med inriktning idrott och hälsa eller liknande.
Engelska 6 eller motsvarande.
A1F
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupad förståelse för samt strategisk reflektions- och lösningsförmåga rörande hållbarhetsfrågor i en samtida idrotts- och hälsokontext, i teori och praktik.
Course
Kursen utgår från begreppet hållbar utveckling och relationen till idrott. Stor vikt läggs vid att problematisera begreppet hållbar utveckling i en samtida idrottsutvecklings- och hälsokontext, i vilket ingår såväl sociala som ekonomiska och miljömässiga aspekter. Sociala aspekter kan handla om genus-, rättvise-, jämlikhets-, tillgänglighets- och livsstilsfrågor. Ekonomiska aspekter kan ses både ur individens och samhällets perspektiv och innefattar såväl välfärds- som effektivitetsfrågor. Miljömässiga aspekter kan handla om resursförbrukning, återvinning, ingrepp i naturmiljön etc. Vikt läggs vid både teoretisk förståelse och empirisk tillämpning i samverkan med det omgivande samhället. Vidare behandlar kursen hur hållbarhetsarbete bedrivs och kan bedrivas inom olika idrottsrelaterade organisationer, såväl lokalt, nationellt som internationellt. Studenten arbetar med att utveckla sin strategiska reflektions- och lösningsförmåga rörande hållbarhetsfrågor utifrån studier av en vald idrottsrelaterad organisation. Kursen avslutas med att studenten identifierar behov av ytterligare kunskap både hos sig själv och i samhället, vilka kan ligga till grund för vidare studier.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva och problematisera olika definitioner av begreppet hållbar utveckling, inkluderande både sociala, ekonomiska och miljömässiga aspekter, i lokal och global kontext
- problematisera relationen idrott och hållbar utveckling i dagens föränderliga samhälle och utifrån detta identifiera relevanta problemområden
- analysera, göra bedömningar och föreslå utvecklingsriktningar för hållbarhetsarbete inom en vald idrottsrelaterad/relevant organisation
- kunna identifiera behov av ytterligare kunskap rörande idrott kopplat till hållbar utveckling ur såväl sitt eget som samhällets perspektiv
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier, gruppövningar, studiebesök och självstudier. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart.
Kursen examineras genom
Prov 1: Portfolio (Portfolio, 4 credits), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål ett, två och fyra.
Prov 2: Skriftlig och muntlig rapport (Written report, 3,5 credits), 3,5 hp; I detta prov examineras lärandemål tre.
Båda examinationerna ska genomföras individuellt, vilket innebär att studenterna ska skriva sina texter självständigt utan användning av AI-verktyg.
Betygskriterier samt villkor för betyg på hel kurs delges av kursledaren vid kursstart.
Orr, Madeleine (2024). Warming Up: How Climate Change is Changing Sport. London: Bloomsbury Publishing. 320p.
Svensson, Daniel, Backman, Erik, Hedenborg, Susanna & Sörlin, Sverker (eds.) (2023). Sport, Performance and Sustainability. London: Routledge. 153p.
En litteraturlista med aktuell forskning tillhandahålls i början av kursen.
Dokument från bl a FN, IOK etc . (lista tillhandahålls av kursledare vid kursstart)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.