Grundnivå
För tillträde till termin 5 krävs att alla kurser från studieår 1 samt kurs OM131B i termin tre är genomförda med minst godkänt betyg.
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i sjuksköterskeprogrammet termin 5.
Innehållet i kursen baseras på vetenskap och beprövad erfarenhet och behandlar hur allvarliga och komplexa medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd uppstår, deras förekomst i samhället, vilka symptom patienter utvecklar vid sjukdom och ohälsa samt hur sjukdomstillstånd kan diagnostiseras och behandlas. Innehållet utgörs även av preventionens betydelse för att dels begränsa sjukdomsutveckling, dels komplikationer. Kursen innefattar även tillämpningsövningar med fokus på ett säkert och hållbart omhändertagande, där framför allt samarbete och kommunikation med patienten och vårdteamet tränas. Vidare utförs och tränas hjärt-lung-räddning för sjukvårdspersonal och handhavande av central venkateter.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för förekommande allvarliga och komplexa medicinska och kirurgiska sjukdomars epidemiologi, etiologi och patofysiologi,
- relatera patofysiologiska processer till patienters reaktioner, symtom och omvårdnad samt redogöra för relevanta behandlingar och undersökningar som utförs i samband med diagnostisering och prevention,
- tillämpa sina kunskaper för en hållbar och säker vård i en simulerad patientsituation, vid handhavande av centrala venkatetrar samt vid utförande av Hjärt-Lung-Räddning för Sjukvårdspersonal, och
- tillämpa sina färdigheter att samarbeta och kommunicera interprofessionellt samt med patienter.
Undervisningen genomförs både i form av föreläsningar och egna studier samt genom bearbetning och uppföljning av patientfall. Prekliniska tillämpningsövningar genomförs under kursen.
Lärandemål 1-4 uppnås genom deltagande i föreläsningar, egna studier samt genom uppföljning av patientfall. Lärandemål 3-4 uppnås dessutom genom att studenten får tillämpa kunskap i obligatoriska prekliniska tillämpningsövningar. Dessutom används Helpdesk för att med stöd av kursens lärare bearbeta kursinnehållet (Lärandemål 1 - 4). Obligatoriska moment i kursen utgörs av prekliniska tillämpningsövningar.
Lärandemålen 1-2 examineras genom två skriftliga individuella tentamina om vardera 4 hp. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att redogöra för patofysiologiska processer i relation till patienters reaktioner, symtom och omvårdnad samt relevanta behandlingar och undersökningar tillsammans med preventionens betydelse för att begränsa sjukdomsutveckling och komplikationer vid allvarliga och komplexa medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd. Lärandemål 3-4 examineras i samband med prekliniska tillämpningsövningar. Examinationen har fokus på studentens förmåga att under tillämpningsövningen skapa en säker vård genom att samarbeta inom vårdteamet och tillämpa sina kunskaper inom patofysiologi och omvårdnad, 2 hp Bedömningen görs utifrån fastställda kriterier som återfinns i studiehandledningen.
För kursen ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. För att få Godkänt betyg på kursen krävs att betyget Godkänt erhållits på samtliga individuella skriftliga examinationer och prekliniska tillämpningsövningar. För att erhålla betyget Väl Godkänt på kursen krävs utöver vad som angetts för Godkänt betyg även att Väl godkänt betyg erhållits på de individuella skriftliga tentamina.
Frånvaro från obligatorisk tillämpningsövning kompletteras i första hand genom att studenten medverkar, om så är möjligt, vid annat tillämpningsövningstillfälle under kurstiden. Annars sker komplettering vid nästa kurstillfälle.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Bjuväng A, Kjellberg M, Rehle H, Åkesson U, (2014) Klinisk kemi och klinisk fysiologi. Analyser och undersökningar. Lund: Studentlitteratur. Cirka 52 av 232 sidor.
Boman L, Wikström C, (2019) Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande. (2:a upplagan) Lund: Studentlitteratur. Cirka 30 av 526 sidor.
Ekwall A, Jansson AM, (red) (2022) Omvårdnad & medicin. Lund: Studentlitteratur. Cirka 115 av 697 sidor.
Farmaceutiska specialiteter i Sverige (FASS). HTML (20190513)
Heise Löwgren, C (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Cirka 200 s.
Kumlien C, Rystedt J (red), (2022) Omvårdnad & kirurgi. Lund: Studentlitteratur. Cirka 100 av 574 sidor.
Melhus Å, (2019) Klinisk Mikrobiologi, (3:e upplagan) Lund: Studentlitteratur. Cirka 16 av 495 sidor.
Svenska rådet för hjärt- lungräddning S-HLR för sjukvårdspersonal.
Thoresen H, Simonsen T, (red.), (2021) Illustrerad farmakologi, (1:a upplagan), Studentlitteratur: Lund, Cirka 80 av 472 sidor.
Vårdhandboken.
Wikström J, (2024) Akutsjukvård: omvårdnad och behandling vid akut sjukdom eller skada (4:e upplagan) Lund: Studentlitteratur. Cirka 70 av 392 sidor.
World Cancer Research Fund (2018) The cancer process. PDF (2019-05-13) 40 av 60 s.
Vetenskapliga artiklar, webbsidor och litteratur som kompletterar kurslitteraturen tillkommer och omfattar ca. 50 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.