Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Barndom och lärande: Examensarbete

Engelsk benämning

Childhood and Education: Basic Level Degree Project

Kurskod

FO277A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Fastställandedatum

2022-01-26

Gäller från

2026-01-19

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV222A Forskning för utveckling i förskola (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G2E / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för ka

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i förskollärarexamen.

Innehåll

Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sin förmåga att formulera och genomföra utvecklingsinsatser som syftar till varaktig och hållbar förändring, utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt samt identifierade problem och behov i förskolan.

I kursen planeras, genomförs och analyseras ett pedagogiskt utvecklingsarbete utifrån ett identifierat behov i förskolan med relevans för yrkesutövningen. För såväl inventering av behov som för genomförande av aktionsprojektet involverar studenten förskolans aktörer som deltagare. Som avslutning på kursen lägger studenten fram sitt arbete för opponering. Hela processen genomsyras av ett vetenskapligt förhållningssätt.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. Formulera en vetenskaplig problemställning med relevans för yrket.
  2. Redogöra för och relatera arbetet till forskning inom valt problemområde.
  3. Beskriva och motivera ett utifrån vald problemställning lämpligt teoretiskt och metodiskt angreppssätt med redovisade forskningsetiska överväganden.
  4. Analysera, tolka och diskutera insamlat material samt tydliggöra resultatets betydelse för professionen.
  5. Presentera sitt arbete i en vetenskaplig text som är väl disponerad samt formellt och språkligt korrekt.
  6. Kommunicera och försvara sitt arbete samt opponera på ett annat arbete.

Arbetsformer

Kursen är huvudsakligen distansbaserad. Föreläsningar och seminarier sker digitalt.

Bedömningsformer

Examinationen består av en individuellt eller i par författad text som beskriver planering, genomförande och analys av utvecklingsarbetet. Rapporten diskuteras under ett opponeringsseminarium, där studenten såväl opponerar på ett annat arbete som försvarar sitt eget.

För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Dahl, Marianne; Eek-Karlsson, Liselotte & Perselli, Ann-Katrin (red.) (2019). Att skapa en professionell identitet. Om utvecklingsinriktade examensarbeten i lärarutbildningen. Stockholm: Liber (210 s)

Denscombe, Martyn (2018). Forskningshandboken. För småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. 4. uppl. Lund: Studentlitteratur (506 s)

I övrigt ingår litteratur av relevans för det egna examensarbetet vilken väljs i samråd med handledaren.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

-