Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i och intresse för naturvetenskap och teknik samt utveckla ämnesdidaktisk kompetens relevant för undervisning från förskoleklass till om med årskurs tre i grundskolan.
Innehåll
I kursen behandlas naturvetenskapens och teknikens karaktär och vilken betydelse dessa har, både för naturvetenskap och teknik som vetenskapliga ämnen och som skolämnen. I detta sammanhang behandlas vad som utmärker en vetenskaplig artikel som handlar om undervisning av naturvetenskap och hur man söker artiklar via databaser.
Studenten får också lära sig kommunicera några grundläggande tekniska funktioner och lösningar med hjälp av skisser och konstruktion av modell, vanliga astronomiska fenomen som jordens och månens rörelser samt hur dessa är kopplade till våra tidskonstruktioner och årstider. Årstidsbegreppet får sin förklaring i jordens rörelser i förhållande till solen. Även andra tidskonstruktioner, som natt och dag samt månad förklaras med hjälp av astronomiska fenomen. Med utgångspunkt i lekplatsen, arbetar studenten med olika tekniska funktioner och konstruktioner i samband med de naturvetenskapliga begreppen kraft och rörelse.
Bilder och olika estetiska representationer skapas, används och tolkas i arbetet med kraft och rörelse samt astronomi. Studenten ges under kursen möjlighet att utveckla sin digitala kompetens genom filmskapande, användande av relevanta applikationer, informationssökning från adekvata digitala källor och genom att en stor del av arbetet äger rum på en digital lärplattform.
Kursen behandlar vidare kropp och hälsa, materia och ekologi både ur ett innehållsligt och ur ett didaktiskt perspektiv.De områden som tas upp är sinnesorganens uppbyggnad och funktion, sambanden mellan olika organsystem i kroppen och betydelsen av levnadsvanor och motion för vår hälsa. Vidare behandlas kemiska fenomen så som kemisk reaktion, fasövergång och löslighet på både makro- och mikronivå. Därtill behandlas hållbar utveckling, ekosystem i närmiljön och cykliska processer såsom kretslopp, livscykler och årstidsväxlingar, samt några vanliga växter och djurs livsbetingelser i ett ekologiskt sammanhang.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för naturvetenskapens karaktär och argumentera för naturvetenskapens plats i förskoleklass och skolår 1 – 3
- genomföra informationssökning gällande artiklar inom naturvetenskapernas didaktik samt kritiskt granska dessa artiklar.
- skapa bilder, samt använda, tolka och analysera egna och andras bilder och modeller, som representerar naturvetenskapliga och tekniska fenomen
- redogöra för grundläggande fenomen och begrepp inom områdena teknik, astronomi samt kraft och rörelse
- kommunicera några grundläggande tekniska funktioner och lösningar med hjälp av digitala verktyg, skisser och konstruktion av modell
- redogöra för grundläggande fenomen och begrepp inom områdena materia, ekologi, samt kropp och hälsa
- planera undervisning med stöd av ämnesdidaktisk forskning och styrdokument inom områdena ekologi, materia samt kropp och hälsa för förskoleklass och skolår 1 – 3
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, exkursioner, föreläsningar, laborationer, seminarier, självstudier, hemexperiment, konstruktioner samt olika former av gestaltningar. Kursen utgår från studerandeaktiva och undersökande arbetssätt.
Kursen innehåller obligatoriska seminarier och exkursioner.
Prov 1 : Muntlig, skriftlig och digital presentation (Oral, Written, and Digital Presentations) 7,5 hp
I detta prov examineras lärandemål 3, 4 och 5
Prov 2 : Skriftlig salstentamen (Written Sit-in Examination) 3 hp.
I detta prov examineras mål 6
Prov 3 : Muntlig presentation med kompletterande skriven text. (Oral Presentation with Complementary Written Text) 4,5hp.
I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 7
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på prov 1 samt prov 2 eller 3
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2020). *Naturvetenskapens bärande idéer. För lärare F-6. * Malmö: Gleerups. (261 s.)
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt; Nilsson, Karin; Sallnäs, Dora. (2024). Naturvetenskapens bärande idéer i praktiken. För lärare F-6. Malmö: Gleerups (ca. 50 s. Väjs i samråd med lärare).
Helldén, Gustav; Högström, Per; Jonsson, Gunnar; Karlefors, Inger & Vikström, Anna (2015). *Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. * Stockholm: Liber (261 s.)
Ideland, Malin & Malmberg, Claes (red.) (2012). Naturvetenskap och yngre barn. Malmö högskola (s. 55 – 98)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2022) Undervisa i Teknik. Malmö: Gleerups (212 s.)
Lindström, Lars. (2009). Estetiska lärprocesser om, i, med och genom slöjd. Kritisk utbildningstidskrift, KRUT, 133/134, s. 57– 68.
Sjukvårdsupplysningen: www.1177.se
Artiklar och internetsidor kan tillkomma.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.