Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Samhällsbyggnad och ingenjörsarbete: En introduktion

Engelsk benämning

Built Environment and Engineering Work: An Introduction

Kurskod

BT100A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska och engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Inrättandedatum

2024-08-27

Fastställandedatum

2024-09-18

Gäller från

2025-09-01

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c eller Matematik D.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i Byggteknik.

Innehåll

Kursen behandlar:

  • högskoleingenjörens roll och arbetsuppgifter
  • hållbar samhällsutveckling, hållbart byggande
  • byggbranschen och dess struktur
  • arkitekturhistoria
  • samhällsbyggnadsprocessen
  • lagstiftning som påverkar byggandet
  • principer vid redovisning av handlingar
  • grundläggande metoder för genomförande av byggprojekt – kravställande, planering, organisation, ekonomistyrning, kvalitets- och miljöstyrning
  • informationssökning och källkritisk analys
  • presentation och kommunikation
  • introduktion till vetenskapligt skrivande
  • ledarskap och samverkan

Lärandemål

Kunskap och förståelse

För godkänd kurs ska studenten kunna:

1. redogöra för byggbranschen och dess struktur samt vanligt förekommande arbetsuppgifter för en högskoleingenjör.
2. förklara vad en hållbar samhällsutveckling innebär för byggande och ingenjörsarbete.
3. beskriva arkitekturhistoriens påverkan på byggnader.
4. redogöra för samhällsbyggnadsprocessen samt projektprocessens olika skeden och medverkande aktörer och deras uppgifter.
5. förklara de krav samhället och projektintressenter kan komma att ställa på ett byggprojekt.
6. redogöra för den redovisningsteknik som används inom branschen.
7. förklara grundläggande metoder för kravställande, planering, organisation, ekonomistyrning samt kvalitets- och miljöstyrning av ett byggprojekt.
8. beskriva grundläggande metoder för informationssökning och källkritisk analys.

Färdighet och förmåga

För godkänd kurs ska studenten kunna:

9. producera enklare digitala modeller.
10. sammanställa relevant information från olika källor och med utgångspunkt från detta skriva rapport.
11. analysera och redovisa enklare ingenjörsmässiga processer.
12. arbeta självständigt och ta ansvar för sitt eget lärande.
13. samverkan i grupper med olika sammansättning.
14. planera och genomföra uppgifter inom givna ramar.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För godkänd kurs ska studenten kunna:

15. kritiskt granska och reflektera över utvecklingen av byggnader, byggbranschen, byggprocessen och den tillhörande lagstiftningen.
16. värdera grundläggande principer för hållbar utveckling i byggprojekt och byggbranschen.
17. värdera arbetet för jämställdhet och jämlikhet i byggbranschen.

Arbetsformer

Olika arbetsformer förekommer såsom föreläsningar, övningar, seminarier, studiebesök och självstudier.

Studiebesök är obligatoriska.

Bedömningsformer

För betyget Godkänd krävs:

  • Skriftlig tentamen (UG) 4 hp (Lärandemål: 1–7 och 15–17)
  • Inlämningsuppgifter (UG) 3,5 hp (Lärandemål: 1–16)

Kurslitteratur

  • Byggarbetsplatsens teknikhandbok (senaste upplaga), Byggföretagen, Göteborg
  • Mattsson, P. & Örtenblad, A. (2008). Smått och Gott om vetenskapliga rapporter och referensteknik. Studentlitteratur, Lund
  • Regelsamling för byggande, BBR (kan laddas ned digitalt från www.boverket.se)

Artikelsamling/föreläsningsmaterial.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.