Avancerad nivå
Godkänd kurs: SO659F Pedagogik: Forskningsmetodisk fördjupning, 7,5 hp
Eller
Godkänd kurs SO652F Pedagogik: Vetenskapsteori och forskningsmetoder, 7,5 hp
LAPEA Pedagogik
A1E / Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
A1E
Kursen ingår i huvudområdet Pedagogik.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskaper och förmågor i riktning mot en ökad professionell och vetenskaplig kompetens. Studenterna ska identifiera, formulera och analysera problem utifrån fördjupade insikter i forskning inom det pedagogiska forskningsfältet samt i dialog med andra presentera på vilka sätt resultaten bidrar till kunskapsutveckling.
I kursen planerar och genomför studenten självständigt en pedagogisk undersökning. Det handlar om att välja och motivera ett utifrån vald problemställning lämpligt teoretiskt, metodiskt och forskningsetiskt angreppssätt, men också kunna analysera och tolka insamlat datamaterial i enlighet med vetenskaplig praxis. Studenten lägger fram sitt arbete vid ett seminarium och opponerar även på ett annat motsvarande arbete.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- självständigt formulera en vetenskaplig problemställning med relevans för yrket och för pedagogik med inriktning mot undervisning, lärande och pedagogiskt ledarskap
- presentera och kritiskt granska forskning inom valt pedagogiskt problemområde och relatera den egna studien till denna forskning
- välja och motivera ett utifrån vald problemställning lämpligt teoretiskt och metodiskt angreppssätt med redovisade forskningsetiska överväganden
- utifrån teoretiska perspektiv analysera och tolka insamlat material i enlighet med vetenskaplig praxis
- dra slutsatser av undersökningen samt argumentera för arbetets betydelse för framtida forsknings- och utvecklingsarbete med relevans för pedagogik med inriktning mot undervisning, lärande och pedagogiskt ledarskap
- presentera sitt arbete i en vetenskaplig text som är väl strukturerad, formellt korrekt och språkligt klar
- kommunicera och försvara sitt arbete samt konstruktivt opponera på ett annat arbete.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, handledningsträffar och seminarier. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och handledare. Arbetet under kursen bedrivs huvudsakligen självständigt med stöd av handledare.
Kursen examineras genom ett självständigt skriftligt arbete och opposition på ett annat självständigt arbete. I ett seminarium bedöms studentens förmåga att försvara sitt arbete och att opponera på en annans arbete. Efter seminariet ska opponenten lämna ett skriftligt underlag för sin opposition till respondent.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Augustsson, Gunnar (2012). Akademisk skribent. Lund:Studentlitteratur. (168 s.)
Cohen, Louis; Manion, Lawrence & Morrisson, Keith (2011)Research methods in education. (7th edition). London: Routledge Falmer. (784 s.)
Gustafsson, Bengt, Hermerén, Göran och Pettersson, Bo (2011)God forskningssed. Vetenskapsrådets rapportserie 1:2011. (129 s.)
http://www.vr.se/download/18.3a36c20d133af0c12958000491/God+forskningssed+2011.1.pdf
Egen litteratur väljs utifrån studentens pedagogiska inriktning i samråd med handledare.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.