Avancerad nivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IS703F Historia: Teori- och metodkurs (genomgången)
samt 15 hp godkända kurser på avancerad nivå inom huvudområdet historia.
LAHIA Historia
A1E / Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
Ingår som obligatorisk kurs i Magisterprogrammet Historiska studier.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina teoretiska och metodologiska kunskaper, färdigheter och förhållningssätt för att kunna genomföra en historievetenskaplig undersökning på avancerad nivå.
Kursinnehållet utgår från studenternas självständiga arbeten. De skall identifiera ett forskningsproblem, planera, genomföra och dokumentera en vetenskaplig undersökning med historiskt perspektiv.
Efter avslutad kurs ska studenten:
- självständigt kunna formulera ett vetenskapligt problem samt planera och genomföra en teoretiskt och metodologiskt välgrundad undersökning
- kunna kommunicera vetenskapligt grundade historiska kunskaper skriftligt med god språkhantering;
- kunna diskutera etiska aspekter på inom historievetenskaplig forskning
- Med god insikt försvara sin uppsats vid ett seminarium
- Självständigt och kritiskt genomföra en opposition på en annan students uppsats
Studenternas enskilda uppsatsarbeten handleds enskilt och/eller i grupp av en handledare. Uppsatserna ventileras vid ett avslutande seminarium.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Uppsats (Essay)
Examinerar lärandemål 1, 2, 3, 4, 5
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Litteratur väljs i samråd med handledare
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.