UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2028

Kursplan hösten 2028

Benämning

Marknadsföring för fastighetsmäklare i en svensk kontext

Engelsk benämning

Marketing for Real Estate Agents in a Swedish Context

Kurskod

FF283A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2026-08-31

Inrättandedatum

2025-11-24

Fastställandedatum

2025-12-08

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs avklarade kurser om minst 60 hp från kandidatprogrammet Fastighetsförmedling (eller Fastighetsföretagande)

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

GXX / Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår inte i något huvudområde. Ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i Fastighetsvetenskap med inriktning mot fastighetsförmedling

Innehåll

Fastighetsförmedling i Sverige präglas av ett reglerat system där fastighetsmäklare har ett särskilt ansvar gentemot både säljare och köpare. Kursen fokuserar därmed på hur fastighetsmäklare och fastighetsmäklarföretag i Sverige kan utforma och kommunicera ett attraktivt marknadserbjudande inom ramen för sin yrkesroll som fastighetsmäklare. Studenten utvecklar ett kundorienterat synsätt och förståelse för hur marknadsföring kan bidra till värdeskapande vid fastighetsförmedling. Kursen belyser även hur internationell mångfald bland kunder påverkar marknadsföring och kundrelationer.

Kursen behandlar marknadsföring av både fastighetsmäklartjänsten och enskilda objekt, med särskild tonvikt på hur detta sker i en svensk kontext. Centrala delar inkluderar strategisk marknadsföring, digitala verktyg och plattformar, varumärkesbyggande, kundrelationer och hållbarhet. Kursen tar upp relevant begrepp inom marknadsföring, med fokus på tjänsteorganisationer, och diskuterar dessa utifrån svenska förhållanden, inklusive juridiska och etiska aspekter kopplade till mäklaryrket.

Syftet med kursen är att ge studenten fördjupade kunskaper i marknadsföring med särskilt fokus på fastighetsmäklarens yrkesroll i Sverige. Kursen syftar till att utveckla studentens förmåga att analysera, planera och genomföra marknadsföringsinsatser som är förenliga med en reglerad yrkesroll, branschpraxis och etiska riktlinjer. Studenten ska efter avslutad kurs kunna tillämpa ett kundorienterat och hållbart synsätt i sin yrkesroll som fastighetsmäklare i en mångkulturell kontext.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. förklara centrala teoretiska begrepp och modeller inom marknadsföring och relatera dessa till svensk fastighetsförmedling
  2. visa förståelse för hur strategiskt arbete med marknadsföring, inklusive digitalisering, påverkar fastighetsmäklarens tjänsteutbud och kundrelationer
  3. identifiera och analysera värdeskapande moment i fastighetsmäklarens arbete, både på individ- och företagsnivå
  4. tillämpa och kritiskt granska marknadsföringsteorier i relation till svenska regler och praxis inom fastighetsförmedling
  5. diskutera olika strategiska val inom marknadsföring och deras konsekvenser för fastighetsmäklaren i sin yrkesroll
  6. visa ett kritiskt och akademiskt förhållningssätt till marknadsföringens roll i svensk fastighetsförmedling
  7. identifiera och reflektera över hållbarhetsrelaterade, sociala och etiska utmaningar i samband med marknadsföring inom fastighetsmäklaryrket, och även hur marknadsstrategier och tjänsteerbjudande kan anpassas med hänsyn till internationell mångfald bland kunder.

Arbetsformer

Föreläsningar och seminarier.

Bedömningsformer

Individuell examination (5 hp) (UV) (Lärandemål 1, 2, 3, 4, 6)

Seminarier med tillhörande inlämningsuppgifter, examineras individuellt och i grupp (2,5hp) (UG) (Lärandemål 2, 4, 5, 6, 7)

För betyget godkänd krävs att samtliga examinationer är godkända. För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänd individuell examination.

Kurslitteratur

Guyader, H., Ottosson, M., & Parment, A. (senaste upplagan). Marketing & Sustainability. Why and how sustainability is changing current marketing practices. Studentlitteratur AB, Lund.

Kotler P., Armstrong G., & Parment A. (senaste upplagan), Marknadsföring: teori och tillämpningar, Pearson Education, London.

Vetenskapliga artiklar och övrigt material tillhandahålles elektroniskt.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.