Kursplan
Kursplan hösten 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.
Innehåll
Kursen innehåller två moment:
Designprojekt (11 hp) som examineras genom ett designprojekt i grupp (9 hp) och en individuell skriftlig hemtentamen (2 hp).
Interaktionsdesign för social förändring (4 hp) som examineras genom en individuell skriftlig hemtentamen.
Lärandemål
KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
Efter genomgången kurs ska studenten:
ha utvecklat en förståelse för ämnet interaktionsdesign och dess grundläggande teori och metodik samt dess tillämpning vid en användarcentrerad designprocess;
ha utvecklat en förståelse för grundläggande begrepp centrala för skapande av produkter och tjänster inom digitala medier;
kunna orientera sig inom något aktuellt forskningsområde inom digitala medier.
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
Efter genomgången kurs ska studenten:
kunna planera och genomföra ett designarbete utifrån en användarcentrerad designprocess;
kunna använda och anpassa relevanta metoder och verktyg för att kommunicera, utvärdera och gestalta designkoncept i olika skeden av en designprocess.
VÄRDERINGSFÖRMÅGOR OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
Efter genomgången kurs ska studenten:
kunna se interaktionsdesign i ett större sammanhang, exempelvis etiska och samhälleliga aspekter då man utvecklar produkter och tjänster inom digitala medier;
uppvisa förmåga att bedöma och kritiskt reflektera över sina och andras designbeslut, val av designmetoder och utformande av designkoncept utifrån en användarcentrerad designprocess.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, workshops, handledning, självständigt arbete i grupp samt redovisning av uppgifter och gemensam diskussion.
Bedömningsformer
Studenten blir examinerad genom:
- Designprojekt i grupp (9 hp). Projektet görs utifrån en användarcentrerad designprocess, med fältstudier, idé- och konceptutveckling, utvecklande av prototyper, utvärdering, samt projektrapport (Lärandemål 1, 4, 5).
- Individuell skriftlig hemtentamen (2 hp) där studenten reflekterar kring kursens designprojekt, sitt eget lärande och ämnet interaktionsdesign med referenser till kurslitteratur (Lärandemål 6, 7).
- Interaktionsdesign för social förändring. Individuell skriftlig hemtentamen (4 hp) (Lärandemål 2, 3 6).
Kurslitteratur
- Hanington, B. & Martin, B. (2019). Universal Methods of Design Expanded and Revised: 125 Ways to Research Complex Problems, Develop Innovative Ideas, and Design Effective Solutions, Flexibound.
- Cottam, H. (2018). Radical Help – how we can remake the relationships between us and revolutionise the welfare state. Virago.
Därtill tillkommer kompletterande online tutorials i HTML, CSS och Wordpress.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Kursen överlappar till väsentlig del med kurserna Interaction Design: Methods I 7,5 hp (KD400B) och Interaction Design: Graphical User Interfaces, 7,5 hp (KD401B) och kan inte ingå i examen tillsammans med dem.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.