UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Interaktionsdesign och medier

Engelsk benämning

Interaction Design and Media

Kurskod

KK408A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2026-08-31

Inrättandedatum

2010-08-12

Fastställandedatum

2021-09-15

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska 6.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.

Innehåll

Kursen innehåller två moment:

Designprojekt (11 hp) som examineras genom ett designprojekt i grupp (9 hp) och en individuell skriftlig hemtentamen (2 hp).

Interaktionsdesign för social förändring (4 hp) som examineras genom en individuell skriftlig hemtentamen.

Lärandemål

KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE

Efter genomgången kurs ska studenten:

  1. ha utvecklat en förståelse för ämnet interaktionsdesign och dess grundläggande teori och metodik samt dess tillämpning vid en användarcentrerad designprocess;

  2. ha utvecklat en förståelse för grundläggande begrepp centrala för skapande av produkter och tjänster inom digitala medier;

  3. kunna orientera sig inom något aktuellt forskningsområde inom digitala medier.

FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA

Efter genomgången kurs ska studenten:

  1. kunna planera och genomföra ett designarbete utifrån en användarcentrerad designprocess;

  2. kunna använda och anpassa relevanta metoder och verktyg för att kommunicera, utvärdera och gestalta designkoncept i olika skeden av en designprocess.

VÄRDERINGSFÖRMÅGOR OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT

Efter genomgången kurs ska studenten:

  1. kunna se interaktionsdesign i ett större sammanhang, exempelvis etiska och samhälleliga aspekter då man utvecklar produkter och tjänster inom digitala medier;

  2. uppvisa förmåga att bedöma och kritiskt reflektera över sina och andras designbeslut, val av designmetoder och utformande av designkoncept utifrån en användarcentrerad designprocess.

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, workshops, handledning, självständigt arbete i grupp samt redovisning av uppgifter och gemensam diskussion.

Bedömningsformer

Studenten blir examinerad genom:

  • Designprojekt i grupp (9 hp). Projektet görs utifrån en användarcentrerad designprocess, med fältstudier, idé- och konceptutveckling, utvecklande av prototyper, utvärdering, samt projektrapport (Lärandemål 1, 4, 5).
  • Individuell skriftlig hemtentamen (2 hp) där studenten reflekterar kring kursens designprojekt, sitt eget lärande och ämnet interaktionsdesign med referenser till kurslitteratur (Lärandemål 6, 7).
  • Interaktionsdesign för social förändring. Individuell skriftlig hemtentamen (4 hp) (Lärandemål 2, 3 6).

Kurslitteratur

  • Hanington, B. & Martin, B. (2019). Universal Methods of Design Expanded and Revised: 125 Ways to Research Complex Problems, Develop Innovative Ideas, and Design Effective Solutions, Flexibound.
  • Cottam, H. (2018). Radical Help – how we can remake the relationships between us and revolutionise the welfare state. Virago.

Därtill tillkommer kompletterande online tutorials i HTML, CSS och Wordpress.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Kursen överlappar till väsentlig del med kurserna Interaction Design: Methods I 7,5 hp (KD400B) och Interaction Design: Graphical User Interfaces, 7,5 hp (KD401B) och kan inte ingå i examen tillsammans med dem.

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.