Avancerad nivå
Genomgångna NM619F samt NM615F (alt. SO690F). Minst en av kurserna ska vara godkänd.
LAADI Ämnesdidaktik
A2E / Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen
Huvudområde Ämnesdidaktik
Kursen syftar till att studenten genom en självständig ämnesdidaktisk studie ska utveckla kunskaper och erfarenheter i riktning mot en ökad professionell och vetenskaplig kompetens inom området ämnesdidaktik.
I kursen planerar och genomför studenten självständigt en ämnesdidaktisk undersökning utifrån fördjupade insikter i forskning inom en utvald inriktning. Detta innefattar att välja och motivera ett utifrån vald problemställning lämpligt teoretiskt, metodiskt och forskningsetiskt angreppssätt. Det innebär vidare att systematiskt kunna analysera och tolka insamlat datamaterial i enlighet med vetenskaplig praxis. Resultatet av studien sätts in i relevanta nationella och internationella sammanhang gällande kunskapsutveckling inom ämnesdidaktik. Studenten lägger fram sitt arbete vid ett seminarium och opponerar även på ett annat motsvarande arbete. Dessutom presenterar studenten en enklare poster på engelska med studiens centrala delar. Den ska vara utformad för att fungera i ett internationellt sammanhang.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna…
- självständigt och kritiskt avgränsa och formulera en vetenskaplig problemställning med relevans för yrket och ämnesdidaktik
- göra en tematiserad sammanställning av såväl nationell som internationell forskning inom ämnesdidaktik samt kritiskt positionera sin studie i relation till denna
- välja ut och motivera lämpligt teoretiskt och metodiskt angreppssätt med redovisade forskningsetiska överväganden i relation till vald problemställning
- utifrån teoretiska perspektiv kritiskt och systematiskt analysera samt tolka insamlat material
- värdera och dra slutsatser av undersökningen samt argumentera för arbetets betydelse för framtida forskning i såväl nationella som internationella sammanhang
- skriftligt och muntligt kommunicera sitt arbete med anpassning till olika vetenskapliga framställningsformer
- introducera och försvara sitt arbete samt kritiskt och konstruktivt opponera på ett annat arbete
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av handledningsträffar, enskilt såväl som i grupp samt seminarier. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och handledare. Arbetet under kursen bedrivs i huvudsak självständigt med stöd av handledare.
Examinationen, som täcker lärandemål 1-7, består av en utredande och argumenterande vetenskaplig text alternativt en sådan text i kombination med en gestaltning. I ett seminarium bedöms studentens förmåga att försvara sitt arbete och att opponera på ett annat arbete.
Om det självständiga arbetet skrivs av två personer förutsätts att studenterna var för sig kan svara för hela innehållet. I ett förord ska studenternas individuella bidrag tydligt framgå så att en individuell bedömning kan säkerställas.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Augustsson, Gunnar (2012). Akademisk skribent. Lund: Studentlitteratur (168 s.)
Cohen, Louis; Manion, Lawrence & Morrisson, Keith (2011). Research methods in education. London: Routledge Falmer. (250 s.)
Vetenskapsrådet (2024) God forskningssed (124 s) (finns online)
Egen litteratur väljs utifrån studentens ämnesdidaktiska inriktning i samråd med handledare.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.