UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Narrativ design

Engelsk benämning

Narrative Design

Kurskod

KK167A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2026-01-19

Fastställandedatum

2021-09-15

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska 6.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår inte i något huvudområde.

Innehåll

Kursen syftar till att ge grundläggande teoretisk och praktisk kunskap i visuell design för olika former av berättande medier som film, animation, tecknade serier och spel.

Delkurs 1 (7,5 hp): Visuell produktion: Från text till bild, innehåller introduktioner till teoretiska- och praktiska grunder i berättande i skilda medier, utveckling av idéer och koncept, samt produktion och presentation av visuella uttryck inom olika berättarformer. Delkursen utgår från teorier kring adaption, konceptutveckling och världsbyggande.

Delkurs 2 (4 hp): Individuellt projekt, ägnas åt produktion av visuell design för ett eget individuellt projekt, som väljs i samråd med handledare. Studenterna arbetar självständigt med uppgiften med regelbundna avstämningar med handledare och slutpresentation i grupp. Projektarbetet utgör grund för slutrapport.

Delkurs 3 (3,5 hp): Analys av medietexter: Delkursen går parallellt under hela kursen och består av föreläsningar, gruppdiskussioner, skriftliga och gestaltaltande övningar, där teori och praktik integreras i analys av olika medietexter. Studenterna reflekterar kontinuerligt över sitt arbete och redovisar detta i slutrapporten.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Visa på grundläggande kunskap om berättande generellt, och specifikt om det visuella berättandets betydelse i det samtida medielandskapet. [1]
  • Redogöra för upphovsrätt på en grundläggande nivå. [2]
  • Visa på grundläggande färdigheter i att utveckla olika former av visuell design för specifika medier. [3]
  • Muntligt, skriftligt och visuellt kommunicera designprocess och slutresultat [4]
  • Redovisa och konstruktivt utvärdera egna och andra kursdeltagares process och resultat. [5]

Arbetsformer

Arbetet sker i olika former som workshops, övningar i grupp och individuellt, textstudier, seminarier, gestaltande projektarbete och skrivande.

Bedömningsformer

I delkurs 1 examineras lärandemål 1 och 3 genom en skriftlig inlämningsuppgift och inlämning av digital portfolio. (7,5 poäng)

I delkurs 2 examineras lärandemål 3 och 4 genom en muntlig presentation av ett gestaltande projekt: designprocess och slutresultat och genom aktivt deltagande i medstudenternas presentationer. (4 hp)

I delkurs 3 examineras lärandemål 1, 2 och 5 genom en skriftlig inlämningsuppgift. (3,5 poäng)

Särskilda omständigheter gäller för kurser med produktionsuppgifter eftersom bedömningen är beroende av att studenten deltar i specifika projekt under givna tidsperioder. Möjlighet till omprov ges i enlighet med gällande rättigheter, men den specifika uppgiften kan komma att anpassas eftersom den inte kan utföras på samma sätt som vid den ordinarie examinationen.

Kurslitteratur

  • Bordwell, David (1985). Narration in the fiction film. London: Methuen
  • Cristiano, Giuseppe (2012). The storyboard artist: a guide to freelancing in film, TV, and advertising. Studio City, CA: Michael Wiese Productions
  • Hutcheon, Linda (2006). A theory of adaptation. New York: Routledge
  • Eriksson, Yvonne (2017). Bildens tysta budskap: interaktion mellan bild och text. Andra upplagan [Lund]: Studentlitteratur
  • Kukkonen, Karin (2013). Studying comics and graphic novels. Chichester: Wiley Blackwell
  • VanderMeer, Jeff. (2013). Wonderbook: the illustrated guide to creating imaginative fiction. New York, NY: Abrams Image
  • Ware, Colin (2008). Visual thinking for design. Burlington, Mass.: Morgan Kaufmann

Ytterligare texter kan komma att inkluderas i kursen

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.