Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
HSOMA Omvårdnad
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Nivå 1–30. Kursen ingår i programmets andra termin.
Kursens innehåll är fördelat på fyra delkurser. Undervisningen utgår från studenternas tidigare kunskaper och baseras på aktivt kunskapssökande där reflektion ingår som metod för att utveckla empatiskt och etiskt förhållningssätt. I kursen ingår verksamhetsförlagd utbildning (VFU) (delkurs 2 och 3) där utbildning under kvällar, nätter och helger kan ingå. Sjukdomstillstånd, omvårdnad, omvårdnadsprocessen och sjuksköterskans roll diskuteras i förhållande till Fundamentals of Care och kärnkompetenserna. Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig kunskap inom omvårdnad samt hälsofrämjande och förebyggande åtgärder vid vanligt förekommande sjukdomstillstånd med grund i evidensbaserad kunskap och beprövad erfarenhet samt i relation till jämställd hälsa.
Delkurser
Delkurs 1. Omvårdnad och medicinsk vetenskap, 10,5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas vanligt förekommande geriatriska, medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd och dess omvårdnad under ett livsförlopp såväl som vid livets slut. Epidemiologi, etiologi, patofysiologi, symtom, diagnostik, behandlingsstrategier, prevention, prognos och jämställd hälsa behandlas utifrån evidensbaserad kunskap samt beprövad erfarenhet inom omvårdnadsämnet integrerat med medicinsk vetenskap. Vidare behandlas mikrobiologi och metoder för att förebygga smitta och smittspridning samt gällande smittskyddslagstiftning för en säker vård. Omvårdnad och omvårdnadsprocessens olika delar diskuteras utifrån ramverket Fundamentals of Care och kärnkompetenserna.
Delkurs 2. Verksamhetsförlagd utbildning inom geriatrisk vård, 9 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ingår VFU inom geriatrisk vård där omvårdnad tillämpas utifrån ett personcentrerat förhållningssätt med utgångspunkt från patientens behov, resurser och medicinska tillstånd. Evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet diskuteras och tillämpas. Omvårdnadsprocessens olika delar tränas utifrån ett etiskt och patientsäkert perspektiv. Medicinsk teknik och vårdhygieniska riktlinjer tillämpas. Det professionella förhållningssättet avseende kommunikation och bemötande tillämpas i samverkan med patient, närstående och olika professioner. Frågor kring kön, kultur, samhälle och miljö i relation till jämställdhet och hållbarhet diskuteras med fokus på den äldre människan inom geriatrisk vård. Författningar relevanta för området tillämpas.
Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 9 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ingår VFU inom somatisk vård där omvårdnad tillämpas utifrån ett personcentrerat förhållningssätt med utgångspunkt från patientens behov, resurser och medicinska tillstånd. Evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet diskuteras och tillämpas. Omvårdnadsprocessens olika delar tränas utifrån ett etiskt och patientsäkert perspektiv. Medicinsk teknik, riskbedömning och vårdhygieniska riktlinjer tillämpas. Det professionella förhållningssättet avseende kommunikation och bemötande tillämpas i samverkan med patient, närstående och olika professioner. Frågor kring kön, kultur, samhälle och miljö diskuteras i relation till jämställdhet och hållbarhet med fokus på patienten inom somatisk vård. Författningar relevanta för området tillämpas.
Delkurs 4. Läkemedelsberäkning I, 1,5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ges en introduktion till grunderna i läkemedelsberäkning, tillika tillämpning av olika beräkningsområden av relevans för sjuksköterskans arbetsområden.
Delkurs 1. Omvårdnad och medicinsk vetenskap, 10,5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- beskriva epidemiologi, etiologi, patofysiologi, symtom, diagnostik och behandlingsstrategier, prevention och prognos för vanligt förekommande geriatriska, medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd under ett livsförlopp såväl som vid livets slut med grund i evidensbaserad kunskap och beprövad erfarenhet samt i relation till jämställd hälsa,
- beskriva funktioner och egenskaper hos mikroorganismer med betydelse för människors hälsa och ohälsa i relation till säker vård,
- teoretiskt tillämpa omvårdnad och omvårdnadsprocessen utifrån kärnkompetenserna, hälsofrämjande och förebyggande arbete vid vanligt förekommande geriatriska, medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd under ett livsförlopp såväl som vid livets slut, och
- identifiera risker och ge exempel på åtgärder för ökad patientsäkerhet i relation till lagar och förordningar kopplade till kursens innehåll.
Delkurs 2. Verksamhetsförlagd utbildning inom geriatrisk vård, 9 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- identifiera och beskriva etiska frågeställningar i omvårdnadssituationer och kunna tillämpa ett professionellt och jämställt förhållningssätt,
- kommunicera och samverka med patienter och närstående samt planera personcentrerad vård utifrån personens individuella behov baserad på såväl evidensbaserad kunskap som vetenskap i relation till beprövad erfarenhet,
- utföra och dokumentera omvårdnad, under handledning, med ett patientsäkerhets- och hållbarhetsperspektiv utifrån omvårdnadsprocessen för vårdtagare inom geriatrisk vård i samverkan i team med andra professioner, vårdtagare/patient och närstående,
- utföra ordinerad medicinsk behandling, medicintekniska arbetsuppgifter under handledning och tillämpa för området aktuella författningar samt kunna hantera informatik i vården, och
- visa självkännedom och empatisk förmåga, samt kunna identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens inom geriatrisk vård.
Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 9 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- identifiera och beskriva etiska frågeställningar i omvårdnadssituationer och kunna tillämpa ett professionellt och jämställt förhållningssätt,
- kommunicera och samverka med patienter och närstående samt planera personcentrerad vård utifrån personens individuella behov baserad på såväl evidensbaserad kunskap som vetenskap i relation till beprövad erfarenhet,
- utföra och dokumentera under handledning omvårdnad med ett patientsäkerhets- och hållbarhetsperspektiv utifrån omvårdnadsprocessen för patienter inom somatisk vård i samverkan i team med andra professioner, vårdtagare/patient och närstående,
- utföra ordinerad medicinsk behandling, medicintekniska arbetsuppgifter under handledning och tillämpa för området aktuella författningar samt kunna hantera informatik i vården, och
- visa självkännedom och empatisk förmåga, samt kunna identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens inom somatisk vård.
Delkurs 4. Läkemedelsberäkning I, 1,5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- tillämpa säker läkemedelsberäkning på en grundläggande nivå avseende dos, styrka och mängd för olika läkemedelsformer och administreringssätt.
Delkurs 1. Omvårdnad och medicinsk vetenskap, 10,5 hp
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1-4 genomförs föreläsningar, workshops, seminarium, obligatorisk introduktion och grupphandledning i omvårdnad samt egna studier. Patientfall bearbetas i workshops med fokus på omvårdnad och omvårdnadsprocessen i relation till ramverket Fundamentals of Care och kärnkompetenserna. För att uppnå lärandemål 4 genomförs även obligatoriskt seminarium med fokus på patientsäkerhet.
Delkurs 2. Verksamhetsförlagd utbildning inom geriatrisk vård, 9 hp
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1–5 i delkursen genomförs VFU inom geriatrisk vård. För att få delta i verksamhetsförlagd utbildning ska examination Objective Structured Clinical Examination (OSCE) i termin 1 eller motsvarande vara genomförd och godkänd. Samtal med äldre vårdtagare utifrån ett personcentrerat perspektiv genomförs. För att träna lärandemål 1 och 2 skriver studenten en individuell reflektion baserat på samtal med äldre vårdtagare med fördjupning i etiska frågeställningar. Uppgiften redovisas under ett obligatoriskt reflektionsseminarium. För att träna lärandemål 1 och 3 ska studenten i en obligatorisk strukturerad läraktivitet genomföra nutritionsbedömning vilken redovisas vid utvecklingssamtalet under VFU.
Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 9 hp
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1–5 i delkursen genomförs VFU inom somatisk vård. För att få delta i verksamhetsförlagd utbildning ska examination (Objective Structured Clinical Examination) OSCE i termin 1 eller motsvarande vara genomförd och godkänd. För att träna lärandemål 3 gör studenten en strukturerad läraktivitet där omvårdnad dokumenteras utifrån omvårdnadsprocessens struktur. Uppgiften redovisas muntligt vid ett reflektionsseminarium. För att träna lärandemål 4 genomför studenten även en tillämpningsuppgift. Ovan beskrivna moment är obligatoriska.
Delkurs 4. Läkemedelsberäkning I, 1,5 hp
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemålet i delkursen ingår föreläsningar och övningar i läkemedelsberäkning samt egna studier.
Delkurs 1. Omvårdnad och medicinsk vetenskap, 10,5 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-3 examineras i form av en individuell skriftlig tentamen 1 och en individuell skriftlig tentamen 2 omfattande 5 hp respektive 4,5 hp (sammanlagt 9,5 hp). Ämnesområden som ingår i respektive tentamen finns angivet i studiehandledningen. Fokus för bedömningen är på studentens förmåga att beskriva vanligt förekommande geriatriska, medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd under ett livsförlopp såväl som vid livets slut samt att teoretiskt tillämpa omvårdnadsprocessen relaterat till dessa tillstånd. Fokus för bedömningen i tentamen 1 är även på studentens förmåga att beskriva funktioner och egenskaper hos aktuella mikroorganismer, samt metoder för att förebygga smitta och smittspridning, tillika gällande smittskyddslagstiftning för en säker vård. Betyget underkänd, godkänd eller väl godkänd ges utifrån fastställda bedömningskriterier som finns i studiehandledningen. Lärandemål 4 med fokus på patientsäkerhet och relaterade lagar omfattande 1 hp examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift vilken bearbetas vid ett obligatoriskt seminarium. Fokus för bedömningen är på studentens förmåga att identifiera risker och åtgärder för ökad patientsäkerhet i relation till lagar och förordningar. Bedömningskriterier anges i studiehandledningen. Frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte momenten kan organiseras under terminstid.
För att uppnå betyget godkänd i delkursen krävs att samtliga obligatoriska moment och examinationer i delkursen är genomförda och godkända. För att uppnå betyget väl godkänd i delkursen krävs att individuella skriftliga tentamina 1 och 2 är väl godkända.
Delkurs 2. Verksamhetsförlagd utbildning inom geriatrisk vård, 9 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1–5 i delkursen examineras genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom geriatrisk vård, omfattande 9 hp. Fokus för bedömningen är på studentens kunskaper, färdigheter och etiskt förhållningssätt som bedöms utifrån Assessment of Clinical Education (AssCE) formulärets kriterier. För delkursen ges betyget underkänd eller godkänd. Frånvaro vid reflektionsseminarium kompletteras genom deltagande i uppsamlingsseminarium och övriga obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid.
För att uppnå betyget godkänd på delkursen krävs att alla obligatoriska moment är genomförda och studenten fullgjort VFU samt att alla bedömningspunkter i AssCE formuläret är bedömda med god förmåga.
Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 9 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1–5 i delkursen examineras genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom somatisk vård, omfattande 9 hp. Fokus för bedömningen är på studentens kunskaper, färdigheter och etiskt förhållningssätt som bedöms utifrån AssCe formulärets kriterier. Frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom en individuell skriftlig kompletteringsuppgift om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid. För delkursen ges betyget underkänd eller godkänd.
För att uppnå betyget godkänd på delkursen krävs att alla obligatoriska moment är genomförda och studenten fullgjort VFU samt att alla bedömningspunkter i AssCE formuläret är bedömda med god förmåga.
Delkurs 4. Läkemedelsberäkning I, 1,5 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålet i delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen omfattande 1,5 hp. Fokus för bedömningen är på studentens förmåga att utföra läkemedelsberäkningar. Betyget underkänd eller godkänd ges utifrån fastställda bedömningskriterier som finns i studiehandledningen. För godkänt betyg ska samtliga uppgifter vara korrekt uträknade och uträkningarna ska vara redovisade på tentamen samt stämma överens med det angivna svaret.
För att uppnå betyget godkänd på hela kursen krävs att samtliga delkurser är godkända.
För att uppnå betyget väl godkänd på hela kursen krävs att delkurs 1 är väl godkänd.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Ingen ledighet beviljas under VFU. Vid frånvaro under VFU ska klinisk adjunkt som är ansvarig för bedömningen, handledare och student komma överens om hur komplettering ska ske. För studenter som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds ett omprovstillfälle när utbildningsplats, lärare och handledare är tillgängliga i enligt men den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen. Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten på eget initiativ och utan medgivande av examinatorn avbryter praktiken leder avbrottet till att kursen underkänns och att studenten erbjuds att gå om när utbildningsplats, lärare och handledare är tillgängliga i enligt men den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen om inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts. Om studenten visat sådan grov oskicklighet under praktiken att klienter, patienter eller brukare riskerar att skadas, kan examinator efter samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna studenten i förtid. I de fall detta inträffar kan studenten erbjudas en ny praktik endast under förutsättning att det maximala antalet examinationstillfällen inte redan uppnåtts och att studenten genomgått en prövning av för praktikens genomförande nödvändiga kunskaper och färdigheter. Prövningen görs enligt den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen. Studenten har rätt att inom ett år efter avbrottet genomgå två prövningar enligt denna plan.
Gemensam kurslitteratur för delkurs 1, 2 och 3
AnalysPortalen - Labmedicin Skåne (skane.se)
Andersson R, Regnér S, Rogmark C, (red) (2021) Kirurgiska sjukdomar. Lund: Studentlitteratur. Cirka 300 av 418 sidor.
Blomqvist K, Edberg A-K, Ernsth Bravell M, Wijk H, (2024) Omvårdnad & äldre. Lund: Studentlitteratur. 684 sidor.
Edberg A-K & Wijk H, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur. Cirka 600 av 756 sidor.
Ehnfors M, Ehrenberg A, Thorell Ekstrand I, (2021) Nya VIPS-boken. Välbefinnande, integritet, prevention, säkerhet. Lund: Studentlitteratur AB. 296 sidor.
Ericson T, Lind M (red) (2020). Medicinska sjukdomar. Lund: Studentlitteratur. Cirka 230 av 789 sidor.
Eriksson T, Midlöv R, (red) (2023) Farmakologi och farmakoterapi. Lund: Studentlitteratur. Cirka 110 av 622 sidor.
FASS. Läkemedel i Sverige. Kungsbacka: Läkemedelsinformation AB. Senaste års utgåva.
Heise Löwgren C (red) (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom Hälso - och sjukvård. Stockholm: Liber AB.
ICN etisk kod för sjuksköterskor. Elektronisk resurs.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. (upplaga 2) Stockholm: Liber. 374 sidor.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola, 2014:1. 62 sidor.
Melhus Å, (2019) Klinisk mikrobiologi för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. Cirka 270 av 496 sidor.
Muntlin Å, Jangland E, (red) (2020) Fundamentals of Care: klinisk tillämpning av ett teoretiskt ramverk för omvårdnad. Lund: Studentlitteratur. Cirka 50 av 199 sidor.
Vårdhandboken.
Vårdhandboken. Elektronisk resurs.
Ödegård S (red) (2019) Säker vård – nya perspektiv på patientsäkerhet. Stockholm: Liber. Cirka 50 av 313 sidor.
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur omfattande cirka 100 sidor som kompletterar kurslitteraturen kan tillkomma.
Delkurs 4. Läkemedelsberäkning I, 1,5 hp
Eriksson T, Midlöv R, (red) (2023) Farmakologi och farmakoterapi. Lund: Studentlitteratur. Cirka 50 av 622 sidor.
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015) Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur. 228 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.