Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Arkitektur och teknik

Engelsk benämning

Architectural Engineering

Kurskod

BG309A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Inrättandedatum

2014-01-22

Fastställandedatum

2014-01-22

Gäller från

2025-09-01

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande kunskaper i byggnadsfysik och byggnadsmaterial motsvarande minst 12 hp.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen kan ingå i högskoleingenjörsexamen i byggteknik och ges även som fristående kurs.

Innehåll

  • Arkitektur, arkitekturhistoria och konstruktionsteknik
  • Träning i att uppfatta, tolka, reflektera över och kommunicera en byggnads karaktär
  • Verktyg för att ta fram och presentera förslag samt framställa ritningar

Lärandemål

Kunskap och förståelse

För godkänd kurs ska studenten kunna:

  • visa kännedom om den arkitekturhistoriska utvecklingen med tonvikt på tiden från sent 1880-tal till idag
  • redogöra för grundläggande arkitektoniska begrepp
  • på en grundläggande nivå visa förståelse för samspel mellan arkitektonisk gestaltning och byggteknisk utformning
  • visa kännedom om olika synsätt på förändringar och bevarande av byggnader
  • visa förståelse för att en byggnadsteknisk uppgift kan ha ett stort antal olika lösningar

Färdighet och förmåga

För godkänd kurs ska studenten kunna:

  • göra en enkel beskrivning och analys av en byggnads arkitektur och tidstypiska särdrag
  • uppvisa en grundläggande förmåga att utforma en teknisk lösning till en given arkitektonisk gestaltning
  • argumentera för val av lösning och material med avseende på såväl tekniska funktioner som aspekter på miljöbelastning och genomförande
  • presentera förslag på byggnadstekniska lösningar i digital form

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För godkänd kurs ska studenten kunna:

  • visa förmåga till en utforskande och reflekterande arbetsprocess
  • diskutera och värdera arkitektoniska och praktiska konsekvenser av förändringar av byggnader
  • värdera olika byggnadstekniska lösningar med avseende på tekniska funktioner

Arbetsformer

Föreläsningar ca 20 timmar, övningar ca 20 timmar och självstudietid ca 160 timmar.

Bedömningsformer

För betyget godkänd krävs att studenten är godkänd på:

  • inlämningsuppgifter (5 hp)
  • skriftlig tentamen (2,5 hp)

Skriftlig tentamen examinerar kännedom om den arkitekturhistoriska utvecklingen med tonvikt på tiden från sent 1880-tal till idag samt grundläggande arkitektoniska begrepp. Inlämningsuppgifterna examinerar övriga lärandemål.

För betyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på tentamen.

Kurslitteratur

  • Artikelkompendium.
  • Björk, C., Nordling, L., Reppen, L. (2009). Så byggdes villan – svensk villaarkitektur från 1890-2010. Stockholm, Forskningsrådet Formas.

Referenslitteratur

  • Addis, B. (2007) Building: 3000 years of design, engineering and construction, Phaidon
  • Björk, C., Kallstenius,P., Reppen, L. (2003). Så byggdes husen 1890-2000. Stockholm, Forskningsrådet Formas.
  • Bodin, A., Bodin, A., Hidemark, J., Nyström, S. & Stintzing, M. (2011). Arkitektens handbok. Byggenskap Förlag, Stockholm.
  • Karlson, Valfrid, (1855-1935). (1988) Sekelskiftets byggteknik : om arkitekten Valfrid Karlson. Red Cecilia Björk. Stockholm: Svensk byggtjänst.
  • Petersson, B-Å. (2010). Tillämpad byggnadsfysik. Studentlitteratur

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.