Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: BG327A Byggföretagande och byggprojektledning (godkänd)
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen kan ingå i högskoleingejörsexamen i byggteknik.
Kursen behandlar centrala begrepp och metoder inom modellbaserad byggledning och Lean construction. Tillämpning av digitala bygginformationsmodeller och Lean-konceptet för byggledning inkluderar modellbaserad planering av kostnad, tid, kvalitet, men också processtyrning och organisation.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande begrepp och metoder inom byggledning och tillämpning av digitala byggnadsinformationsmodeller, BIM/VDC
- redogöra för innebörden av lean construction
- redogöra för relationen mellan Lean construction och byggnadsinformationsmodellering, BIM/VDC
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- använda digitala modeller som underlag för byggprojektledning
- använda Lean-konceptets produktionsfilosofi för byggprojekt-ledning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- värdera tillämpligheten av modellbaserad byggledning
- värdera Lean-konceptets användning i byggprojektledning
Kursens lärandeaktiviteter utgörs av föreläsningar och övningar. Undervisningen baseras på verkliga byggprojekt. Arbetsformen kräver självstudier i stor omfattning och genomförs som grupparbete.
Examinationen består av:
- Inlämningsuppgift – Byggledningsplan (3,5 hp)
- Tentamen – Byggledning (4 hp)
För godkänt slutbetyg krävs minst godkänt betyg G på examinationens två delmoment.
Slutbetyget baseras på betyget från tentamen.
- Sacks, R., Korb, S. och Barak, R. (2017) ”Building Lean, Building BIM - Improving Construction the Tidhar Way”, Routledge, ISBN: 9781138237230
- Kompletterande kurslitteratur tillhandahålls av institutionen
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.